En ny rapport från IQ visar att unga nås av 1 120 alkoholbudskap per månad. Samtliga positiva till alkohol. I många fall är det svårt att avgöra om det är reklam eller bara privat tyckande.
Gabriel Wikström har tillsatt en utredning som ska föreslå hur försäljning och marknadsföring av alkoglass ska regleras. Även reklam för alkohol i sociala medier och via sponsring ingår i uppdraget.
Ett förslag till nytt EU-direktiv för audiovisuella medier har lagts fram. Förslaget är luddigt och en besvikelse för IOGT-NTO och andra organisationer som engagerat sig mot alkoholreklam.
Alkoholsponsring av idrott kan komma att förbjudas på Irland. Bakgrunden är att internationell forskning visar att sponsringen kan öka alkoholkonsumtionen – även bland barn.
Några av Kanadas största producenter av medicinsk marijuana vill att Ottawa ska införa likadana reklamregler som för alkohol – trots att beslut om legalisering för rekreationsbruk inte fattats än.
Nu riktar alkoholindustrin in sig mot nya grupper i Afrika, Asien och Latinamerika. Alkoholforskare varnar för att mer reklam riktad till unga kvinnor kan ge ökade fosterskador.