En ny rapport från IQ visar att unga nås av 1 120 alkoholbudskap per månad. Samtliga positiva till alkohol. I många fall är det svårt att avgöra om det är reklam eller bara privat tyckande.
Den studiesociala samverkansgruppen vid Umeå universitet har fått pris av IQ för sitt alkoholförebyggande arbete. Och inte bara ett pris – hela tre diplom kammade gruppen hem.
Regleringen av alkoholreklam har starkt stöd i befolkningen. IOGT-NTO tycker inte att reglerna räcker och vill se en stärkt lagstiftning, särskilt för sociala medier.
I dagarna börjar 240 000 studenter på universitet och högskolor runt om i landet. Insparksveckan innebär ofta mycket alkohol. Men på allt fler håll ifrågasätts alkoholnormen.
IOGT-NTO samlade in 3 000 namnteckningar på ett dygn i protest mot alkoholisglassen. Nu hörs kritiska röster från så vitt skilda håll som Länsstyrelsen, Bris, IQ, ICA och alkoholindustrin. Folkhälsoministern och Folkhälsomyndighetens generaldirektör är oense om var ansvaret ligger.
Tonårsföräldrar vill ha fler alkoholfria aktiviteter under Valborg. Både föräldrar och unga är oroliga för att de unga ska råka illa ut på grund av alkohol.
Hälften av besökarna på fotbollsarenorna i Stockholm har druckit innan de kommer för att se en match. Det visar promillestudien ”Fotboll utan fylla”, som presenteras i dag av de tre allsvenska klubbarna, IQ och Stad.