IOGT-NTO-rörelsens grundsatser – den text som beskriver rörelsens mest grundläggande ideologi – har sett likadana ut sedan 1970. Nu har ett förslag på ny text tagits fram.
Myndigheten för radio och TV begär att deras brittiska motsvarighet, Ofcom, kräver av TV kanalerna TV3, TV6, TV8, Kanal 5 och Kanal 9 att de följer svenska regler och slutar sända alkoholreklam. Bakgrunden är den anmälan som IOGT-NTO lämnade in till Granskningsnämnden våren 2011.
Planeringen inför IOGT-NTOs kampanjår 2013 pågår för fullt. Snart står det klart vilken PR-byrå som får jobbet att skapa en oväntad varumärkeskampanj. Vi har pratat med Samuel Somo, projektledare.
Drinken Järnhester, uppkallad efter IOGT-NTOs ordförande i Oskarshamn, gjorde succe under Kulturnatten och blev en knäpp på näsan på den lokala ishockeyklubben.
Årets upplaga av Pumpen var en av de svårare. Om resultatet står sig efter kontrollrättningen har Uppsalalaget ”Trots allt och Arken” vunnit med 49 poäng av 65 möjliga.
Mellan den 16 och den 25 november kommer IOGT-NTO att synas mer än vanligt; på bibliotek, i affären, vid köpcentra och på marknader runt om i landet. Då drar nämligen kampanjen "IOGT-NTO överallt" igång.
Åretslobbyist blev inte IOGT-NTO och Alkoholpolitiskt forum, som tillsammans var en av kandidaterna. Istället blev det Nyköping-Östgätalänken AB som i mer än tjugo år kämpat för dubbelspårig järnväg mellan Stockholm och Linköping.
Förra året fick tre lag dela på Pumpenvinsten med 62 poäng vardera. En av dem var IOGT-NTO-föreningen Klippan i Skatås. Nu laddar de för att vinna igen.