Nykterhet

Hallå där Samuel Somo, hur går det med planeringen inför kampanjen 2013?

Planeringen inför IOGT-NTOs kampanjår 2013 pågår för fullt. Snart står det klart vilken PR-byrå som får jobbet att skapa en oväntad varumärkeskampanj. Vi har pratat med Samuel Somo, projektledare.

– Det rullar på. I dagarna kommer vi att bestämma oss för en PR-byrå som ska skapa vår externa profil. Vi har sagt att vi vill ha en oväntad varumärkeskampanj som syns och sticker ut. Den kommer att lanseras under Folknykterhetens vecka i maj nästa år. I övrigt planerar inför kick-offerna som vi ska ha inför kampanjen. De drar igång i mitten av januari. Tanken är att nå medlemmar i åldersgruppen 30-45 år och få dem att aktivera sig, exempelvis genom punktinsatser eller sådant man kan göra hemifrån

Hur skiljer sig den här kampanjen från andra IOGT-NTO-kampanjer?

– Alla våra kampanjer jobbar åt samma håll, så vi kommer att ta draghjälp från exempelvis Vit Jul och värvningskampanjer. Men grundtanken med kampanjen 2013 är att vi ska bli mer kända. Målet är att alla svenskar ska känna minst en medlem – och veta om det. Medlemmar ska känna sig stolta över att tillhöra IOGT-NTO och gärna berätta om det. Men om vi inte jobbar på det interna, på medlemskapet och vad man kan göra med det, blir det svårt att synas och höras utåt. Så vi jobbar parallellt på två fronter; internt och externt. Internt vill vi få fler passiva medlemmar engagerade och naturligtvis värva fler.

Kan även icke-medlemmar stödja oss?

– Absolut, tanken är att icke-medlemmar ska kunna vara ”ambassadörer” för oss. Genom att sympatisera med våra frågor och prata om dem, påverkas människor i deras omgivning. Alla sätt att nå ut är bra! Huvudmålet är inte bara att öka och bli fler medlemmar, utan att synas med ett värde.

Mer från Accent