”Jag vill börja med att i första hand yrka avslag på förslaget och återremiss i andra hand”. Så hade jag sagt om det varit föremål för behandling på kongress eller liknande. Likadant hade jag gjort i kommunfullmäktige om det varit ett ärende där som var lika principiellt viktigt.
Centerpartiets utspel att tillåta gårdsförsäljning är ett desperat försök att få fler väljare, tror IOGT-NTO:s ordförande Anna Carlstedt. Hon anser att förslaget är orealistiskt och äventyrar Systembolagets monopol.
Att rattfyllerister kan undkomma påföljd genom att hävda att de druckit efter olyckstillfället är orimligt, menar Annelie Enochson (KD) som kräver ett förbud mot så kallad eftersupning.
När en folkrörelse som IOGT-NTO genomför en stor kampanj är det vi medlemmar som bär budskapet. ”Fyll livet” har väckt starka känslor, vilket vi tror beror på att kampanjen inte är tillräckligt förankrad.
Viktor Mauritz tycker att IOGT-NTO:s kampanj är olämplig – såväl för att den framställer alkoholkonsumenter som dumma och äckliga som för den trista synen på kvinnligt och manligt.
Många tycker om när det skrivs om en organisation som de är medlemmar i. Och att det är rätt att använda de resurser som en organisationen skrapat ihop för att få ut sitt budskap. Men när det kommer till IOGT-NTO:s nya fyllekampanj känner jag som medlem att det här inte är någonting jag kan stå bakom.
Den så kallade gubbslemsdebatten uppstod efter en debatt som arrangerades av Föreningen Grävande Journalister i helgen. Frilansjournalisten Helena Wannberg pekar på alkoholens roll.