Debatt

”Dra tillbaka kampanjen”

Många tycker om när det skrivs om en organisation som de är medlemmar i. Och att det är rätt att använda de resurser som en organisationen skrapat ihop för att få ut sitt budskap. Men när det kommer till IOGT-NTO:s nya fyllekampanj känner jag som medlem att det här inte är någonting jag kan stå bakom.

Det som motiverar kampanjen är enligt kommunikationschefen Sofia Karlsson att IOGT-NTO är välkänt. Många känner till att organisationen arbetar med nykterhet men man vet inte vad vi gör. Risken är uppenbar att de som tidigare inte riktigt visste vad vi gör nu i alla fall vet att vi schabloniserar och moraliserar över dem som dricker.

Bra reklam berör och överraskar sa en av Sverige bästa reklammakare Anna Qvennerstedt till Dagens Industri för några år sedan.

Att göra bra reklam är inte lätt. Bra reklam kräver att man förstår hur andra människor tänker, begriper varför de gör som de gör och vet vad som får dem att ligga vakna om nätterna. Att skapa uppmärksamhet är däremot lätt, som IOGT-NTOs nya kampanj har visat.

Om utmaningen som Sofia Karlsson beskriver det ligger i att människor inte vet vad IOGT-NTO gör så har vi många bra verksamheter att lyfta fram från landet. Vi bedriver arbete i skolor och på arbetsplatser. Vi har ett nummer dit människor som upplever att de har små och stora alkoholproblem kan ringa för att få stöd. Vi bedriver biståndsarbete runt om i världen där alkohol hindrar utveckling och tillväxt. Vi har ett eget behandlingshem. Vi har våra egna medlemmar som valt att leva helnyktert, och en hel del vet också hur det är att dricka för mycket. Genuina exempel och berättelser råder det inte någon brist på.

De senaste tio åren har Alkoholkommittén och Systembolagets IQ-projekt gjort bra reklamfilmer, trots att kommunikation om alkoholens baksidor inte är lätt. IOGT-NTO är något annat, så vi behöver hitta vår egen ingång i en kampanj. Men det går att inspireras av hur väl de lyckats kommunicera på mottagarnas våglängd utan att hamna fel eller vara moraliserande.

Som medlem i IOGT-NTO förstår jag inte hur vi kan vara avsändare till kampanjmeningen “vi är många som behöver alkohol som smörjmedel i olika situationer”. Vår uppfattningen är ju människor inte alls behöver sprit för att lyckas i olika situationer. Tvärtom är det i nykterheten som möjligheterna finns.

Jag har också svårt att förstå varför vi bemannar två konton på det internetbaserade nätverket Twitter med påhittat fyllesnack. Eller vad det är som motiverar oss till att använda samma reklambyrå som Spendrups använder för att öka sin försäljning av Norrlands Guld.

Vi har verkliga berättelser från människor och riktig verksamhet att visa upp. Som Arga snickaren, känd från TV brukar säga: om man har gjort fel får man göra om. Dra tillbaka fyllekampanjen och gör istället en genuin och välgjord kampanj baserad på vad vi fyller livet med istället för att dricka sprit. En kampanj som vi medlemmar kan stå bakom.

Morgan Öberg
Medlem i IOGT-NTO Sollentuna

Mer från Accent

Accent använder cookies i syfte att förbättra sajtens innehåll och funktionalitet. Läs mer om hur vi använder cookies och hanterar personuppgifter.

Läs mer