Sveriges största tidning om droger och nykterhet. Ges ut av IOGT-NTO.
  • Alkohol
  • Narkotika
  • Nykterhet
  • Podd

Alkoholreklam

IOGT-NTO: Gå vidare med TV-reklamanmälan

16 april 2013 IOGT-NTO uppmanar Myndigheten för radio och TV att gå vidare till EU-kommissionen med alkoholreklamärendet.

Google slutar med alkoholreklam i Finland

11 april 2013 Google har beslutat att sluta göra reklam för alkohol i Finland från och med torsdag. Beslutet är en följd av en ny regel i Googles reklampolicy som förbjuder reklam för alkoholhaltiga drycker.

Ölföretagen vill nå unga genom festivalerna

8 april 2013 IQ har undersökt 27 svenska festivaler och konstaterar att var fjärde har en alkoholleverantör som sponsor. Alkoholsponsring förekommer oftast när festivalen riktar sig till personer mellan 18 och 24 år.

Kraftig ökning av alkoholreklamen i Sverige

26 mars 2013 Alkoholindustrin satsar allt mer på reklam. Förra året lades 928 miljoner kronor på alkoholreklamen medan det 2011 satsades 838 miljoner. Alkoholreklamen har ökat mer än genomsnittet för reklaminvesteringar.

Alkoholindustrins nya målgrupp: äldre

7 mars 2013 En åldrande befolkning gör att alkoholindustrin mer och mer riktar in sig på konsumenter över 60. Det menar forskaren Sally Casswell från Nya Zeeland

Alkoholindustrin varnar för reklamförbud

8 februari 2013 Ingen sponsring till idrotten! Ökad arbetslöshet! Skapar fler problem än det löser. Hoten är många från alkoholindustrin i Sydafrika när regeringen vill införa alkoholreklamförbud.

TV3 skippar alkoholreklamen i Norge – fortsätter i Sverige

31 januari 2013 I Norge har bland annat TV3 valt att avstå från att sända alkoholreklam, trots ett nytt EU:s direktiv som ger dem möjlighet. I ett öppet brev frågar IOGT-NTO varför TV3:s ägare MTG sänder alkoholreklam till Sverige, trots att det är förbjudet även här.

Alkohol marknadsförs till unga på sociala medier

2 januari 2013 Alkoholindustrin kringgår regler om alkoholreklam till unga genom att använda internet och Facebook. Australiska myndigheter anser att reglerna bör ses över, skriver Courier Mail.

Danmark: Regeringen förbjuder alkoholreklam till unga

20 december 2012 Den danska regeringen vill förbjuda alkoholreklam riktad till unga under 18 år.

Nu kan alkoholreklamen i svensk TV stoppas

29 november 2012 Myndigheten för radio och TV begär att deras brittiska motsvarighet, Ofcom, kräver av TV kanalerna TV3, TV6, TV8, Kanal 5 och Kanal 9 att de följer svenska regler och slutar sända alkoholreklam. Bakgrunden är den anmälan som IOGT-NTO lämnade in till Granskningsnämnden våren 2011.
Sveriges största tidning om droger och nykterhet. Ges ut av IOGT-NTO.

Tidningen Accent, Box 12825, 112 97 Stockholm
Besök: Gammelgårdsvägen 38, Stora Essingen

accent@iogt.se

Chefredaktör och ansvarig utgivare: Jens Wingren, jens.wingren@iogt.se.

  • Kontakt
  • Om Tidningen
  • Tidningsarkiv
  • In English
Läs tidigare nummer av
Accent
© Tidningen Accent 2025
Cookiepolicy Personuppgiftspolicy
  • IOGT-NTO-rörelsen
  • Medlemmen
  • Krönikor
  • Kultur
  • Forskaren
  • Personporträtt

  • Kontakt
  • Om Accent
  • Tidningsarkiv
  • Nyhetsbrev
  • In English

  • Cookiepolicy
  • Personuppgiftspolicy
Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Missa inget från Accent

Genom att anmäla dig godkänner du Tidningen Accents personuppgiftspolicy.