Google har beslutat att sluta göra reklam för alkohol i Finland från och med torsdag. Beslutet är en följd av en ny regel i Googles reklampolicy som förbjuder reklam för alkoholhaltiga drycker.
IQ har undersökt 27 svenska festivaler och konstaterar att var fjärde har en alkoholleverantör som sponsor. Alkoholsponsring förekommer oftast när festivalen riktar sig till personer mellan 18 och 24 år.
Alkoholindustrin satsar allt mer på reklam. Förra året lades 928 miljoner kronor på alkoholreklamen medan det 2011 satsades 838 miljoner. Alkoholreklamen har ökat mer än genomsnittet för reklaminvesteringar.
Ingen sponsring till idrotten! Ökad arbetslöshet! Skapar fler problem än det löser. Hoten är många från alkoholindustrin i Sydafrika när regeringen vill införa alkoholreklamförbud.
I Norge har bland annat TV3 valt att avstå från att sända alkoholreklam, trots ett nytt EU:s direktiv som ger dem möjlighet. I ett öppet brev frågar IOGT-NTO varför TV3:s ägare MTG sänder alkoholreklam till Sverige, trots att det är förbjudet även här.
Alkoholindustrin kringgår regler om alkoholreklam till unga genom att använda internet och Facebook. Australiska myndigheter anser att reglerna bör ses över, skriver Courier Mail.
Myndigheten för radio och TV begär att deras brittiska motsvarighet, Ofcom, kräver av TV kanalerna TV3, TV6, TV8, Kanal 5 och Kanal 9 att de följer svenska regler och slutar sända alkoholreklam. Bakgrunden är den anmälan som IOGT-NTO lämnade in till Granskningsnämnden våren 2011.