Trots att Cortègen ska vara helnykter är den starkt förknippad med alkohol, enligt Anna Carlstedt och Peter Friberg.
Ett av skälen är att Carlsberg är sponsor av evenemanget. Inför Cortègen syns studenter, iförda overaller med Carlsbergs logga på ryggen, sålt cortègeprogram över hela Göteborg. Artikelförfattarna anser att de är att betrakta som ”levande reklampelare för alkohol”.
Enligt Göteborgs Posten har kritiken fått Carlsberg att reagera.
– Vi kommer att ta bort loggan från studenternas vita rockar, säger Henric Byström, PR-ansvarig på Carlsberg.
Att det är Carlsberg som reagerar och inte Chalmers kan tyckas lite märkligt.
Peter Friberg anser att Chalmers ledning har ett större ansvar än de känns vid och att Carlsbergs sponsring av evenemanget är ett problem.
– Tänk vad snyggt det hade varit om Chalmers själva, som är ytterst ansvariga, tagit ansvaret för kortegen utan inblandning från ett ölbolag, säger Peter Friberg till Göteborg Posten.