Alkkoholreklam

Kraftig ökning av alkoholreklamen i Sverige

Alkoholindustrin satsar allt mer på reklam. Förra året lades 928 miljoner kronor på alkoholreklamen medan det 2011 satsades 838 miljoner. Alkoholreklamen har ökat mer än genomsnittet för reklaminvesteringar.

Medan investeringarna i annan reklam ökat med 3,2 procent har alkoholreklamen ökat med 10,7 procent skriver IQ i ett pressmeddelande.

− Under 2012 spenderades det mer pengar på reklam för alkohol än på reklam för sjukvård. Aldrig tidigare har konsumenterna exponerats för mer alkoholreklam än idag. På 13 år har investeringarna i alkoholreklam gått från 8 miljoner till 928 miljoner kronor, säger Magnus Jägerskog, vd på IQ.

År 2008 kom alkoholbranschen på 25:e plats på Sifos lista över vilka branscher som satsat mest på reklam. Förra året avancerade alkoholbranschen till plats 12.

− Många annonsörer lever upp till det regelverk för marknadsföring av alkohol som finns. Men den ökade mängden marknadsföring av alkohol ställer också krav på en effektiv och aktiv tillsyn av att reglerna efterlevs, säger Magnus Jägerskog, vd på IQ.

Mer från Accent