Sedan årsskiftet har reglerna för alkoholreklam stramats åt i Finland. De nya reglerna innebär förbud mot reklam även för lättdrycker på allmän plats, i sociala medier och i TV före klockan 22.
Industrins självreglering fungerar inte – underåriga i USA ser lika mycket reklam som de som får dricka. De som känner igen reklamen dricker mer än andra.
Kamilla Johansson är inte är medlem i IOGT-NTO, men blev engagerad i kampanjen ”Alkoholstör” som IOGT-NTO drev. I kampanjen mejlade hon 4 000 politiker helt själv.
Efter IOGT-NTO:s polisanmälan 2011 står det nu klart att svenska myndigheter vill tillämpa förbudet mot alkoholreklam även för de kanaler som sänds från Storbritannien. Om EU-kommissionen ger klartecken kan Kanal 5, TV3 och andra komma att få miljonböter.
De fem största alkoholföretagen i världen omsätter tillsammans närmare 1100 miljarder kronor varje år. Det är betydligt mer än den svenska statsbudgeten, som ligger på 869 miljarder.
Svenska pensionspengar investeras i flera av världens största alkoholföretag. Accent tittar närmare på bolagen – och hittar globala företagsjättar som försöker expandera sin marknad med tveksamma metoder.