Rörelsen

Namninsamling ska få bort alkoholreklamen

I dag lanserar IOGT-NTO kampanjen Nu släcker vi ner alkoholreklamen. Syftet med kampanjen är att samla in så många namnunderskrifter som möjligt för stoppa all alkoholreklam – inte minst den som visas i tv.

Den som håller med om att alkoholreklamen måste stoppas kan skriva under på IOGT-NTO:s hemsida. Varje underskrift blir till ett vykort som skickas till Sprit och Vinleverantörsföreningen i Sverige och tanken är förstås att ju fler som skriver på, desto mer går det att påverka och på sikt förändra.

Kampanjen står på egna ben, men är även en viktig del av årets värvningsveckor, som drar igång på måndag, där den kommer att fronta medlemsrekryteringen med hjälp av stora banderoller och ett alkoholpolitiskt budskap.

– Det är ett nytt sätt för oss att värva på. Vi kommer inte längre köra ”häng med oss” utan ha en aktuell fråga eller en allmän IOGT-NTO-vinkel som agerar budskap utåt, säger Samuel Somo, ansvarig för digitala medier på IOGT-NTO.

Alkoholindustrin lägger i snitt nästan tre miljoner kronor per dag på att få fler människor att dricka mer alkohol mer ofta. Den sammanvägda forskningen visar att alkoholreklam leder till lägre debutålder för alkohol och ökad alkoholkonsumtion bland unga.

Mer från Accent