Monopol

Norge: Ingen ökad alkoholkonsumtion med en timmes ökad öppettid

I Norge ökade Vinmonopolet sina öppettider med en timme per vecka. Den lilla ökningen har inte lett till ökad konsumtion.

Tidigare studier har visat att utökade öppettider har ökat alkoholkonsumtionen, till exempel när alkoholmonopolen i Sverige och Norge öppnade och stängde på lördagar. En ny norsk studie av en mindre ökning av öppettiden, en extra timme på lördag eftermiddag, visar emellertid ingen ökning av försäljningen. Det skriver seniorforskaren Ingeborg Rossow i tidskriften Forebygging.no.

Hösten 2020 skulle Vinmonopolets öppettider skulle ändras och butikerna stänga 16:00 i stället för 15:00. Anledningen var en anpassning till kundernas köpmönster som infaller allt senare på lördagar. Många var oroliga för att ökade öppettider skulle medföra ökad konsumtion av alkohol och det norska Folkhälsoinstitutet fick därför i uppdrag att utvärdera effekten av ändringen.

Vinmonopolet gick med på att göra ändringen i form av en experimentell studie för att säkerställa att utvärderingen inte påverkades av någon annan yttre omständighet. De flesta av Vinmonopolets 262 butiker ingick i studien. De var fördelade på 62 skilda handelsdistrikt som delades in i tre ganska lika grupper baserat på omsättning. Ändringen infördes sedan vid olika tidpunkt i de olika distrikten: 1 september, 1 december samt 1 mars året efter.

Det är omöjligt att veta i förväg hur lång tid det tar för kunderna att anpassa sig till de nya tiderna. Utgår man ifrån att anpassningen kommer omedelbart efter ändringen riskerar man att göra utvärderingen för tidigt. För säkerhets skull undersökte forskarna därför omsättningen timme för timme i månader före och efter den utvidgade öppningstiden. Det visade sig att kunderna ganska raskt började utnyttja den senare stängningstiden. Däremot visade det sig att när de nya öppettiderna infördes i de fyra största städerna, som inte ingick i experimentet, tog kunderna längre tid på sig att anpassa sig.

”Resultatet av studien inte ska tolkas som att öppettider inte har någon effekt på försäljningen.”

Ingeborg Rossow påpekar att resultatet av studien inte ska tolkas som att öppettider inte har någon effekt på försäljningen. Att den inte ökade med de nya öppettiderna tror hon kan ha flera förklaringar, främst att tidigare ändringar varit betydligt större: till exempel en hel dags längre eller kortare öppettid. I Norge minskade omsättningen på Vinmonopolet med 4 procent när butikerna införde lördagsstängning 1984 och i Sverige ökade omsättningen med 3,6 procent när Systembolaget avskaffade lördagsstängt år 2000. Men det kan också ha spelat roll att ändringen i det aktuella fallet gjordes mitt under pandemin och att de fyra största städerna inte ingick i studien.

Hon påminner också om att de flesta ändringar i alkoholpolitiken är små och att summan av många små ändringar över tid kan få en väsentlig effekt som är svår att mäta i forskningsstudier.

Mer från Accent