Vit månad

Dry January – en växande trend

Januari månad är snart slut, en månad då många väljer att avstå från alkohol. Det är en växande trend, framförallt internationellt – men hur ser det ut i Sverige?

Nytt år och nya ambitioner att ta tag i sin hälsa. Varför inte ta en Hvit januar, Þurr janúar eller Défi de Janvier och avstå från alkohol? Bättre sömn, en mental boost, spara både pengar och tid. Det finns mycket att vinna på en alkoholfri januari, menar brittiska Alcohol Change UK som står bakom kampanjen Dry January, med hashtaggen #dryjanuary, som lanserades i Storbritannien första gången 2013. Sedan dess har kampanjen vuxit rejält, och numera finns officiella partners i bland annat USA, Frankrike, Tyskland och Norge. Inför årets torra januari beräknade Alcohol Change UK att 15,5 miljoner britter planerade att ta en alkoholfri månad.

En kampanj för nykterhet som finns i många länder – det borde väl vara guldläge för de nykterhetsorganisationer som är samlade inom Movendi International?

– Ja, och Movendi International deltog i Dry January-kampanjen för några år sen, säger Kristina Sperkova, ordförande för Movendi.

– Vi har haft väldigt nära kommunikation med Alcohol Change UK som äger licensen för Dry January. Tack vare projektpengar från Stiftelsen Ansvar för framtiden kunde kampanjen genomföras av IOGT i Norge och Island.

Den som betalar för licensen kan använda den officiella Dry January-appen samt ta del av handledning från Alcohol Change UK. Norska IOGT valde att inte fortsätta samarbetet, utan där är det nu nykterhetsorganisationen Blå kors som står bakom Hvit Januar, berättar Kristina Sperkova. IOGT Island gör i år en avskalad version av Dry January, utan licensen. Tillsammans med två andra organisationer står de bakom Þurr janúar (Torr januari).

– Licensen behöver förnyas varje år och det är dyrt för små organisationer, vilket är en förklaring till att inte så många av våra medlemsorganisationer har nappat på detta, menar Kristina Sperkova.  

För ett par år sedan deltog Alcohol Change UK som gäst online på ett förbundsstyrelsemöte med svenska IOGT-NTO.

– De presenterade Dry January. Men IOGT-NTO har sedan beslutat att prioritera annat.

Men Kristina Sperkova gillar hur Alcohol Change UK jobbar med att förändra beteenden.

– Jag tycker att de gör nykterhet roligt, engagerande och intressant för många.

Inte minst via sociala medier nås människor idag av budskap oavsett var i världen man bor och i vilket land avsändaren finns. Även om det inte finns någon officiell svensk aktör bakom Dry January dyker hashtaggen upp även här. En av dem som hakat på att sprida budskapet om en vit januari är journalisten Sarah Mansouri, som valde att bli nykter då hon insåg omfattningen av sina problem. Hon driver podden Don´t wine about it som för samtal kring att välja alkoholfritt i olika sammanhang och av olika anledningar.

Under januari har du på ditt instagramkonto firat Dry January-fredagar med att tipsa om alkoholfria drinkar. Varför har du valt att vara en del av detta?

– Jag har tyckt det har varit viktigt att uppmärksamma eftersom det kan ses som en kul utmaning. Men det kan också vara en räddning för många som behöver ta avstånd från alkohol och droger. Det visar att vi är fler som gör det här tillsammans, du är inte ensam om att vilja leva nyktert.

Att ta en vit månad kan vara ett bra startskott för den som vill testa på att leva nyktert, och där ”resten av livet” känns som ett för stort steg. tror Sarah Mansouri.

Vad är din bild av #dryjanuary i sociala medier?

– Tyvärr så är det inte så stort i svenska kanaler – än – men det verkar vara på gång. Men på internationella kanaler ser vi stora kändisar som exempelvis skådespelaren Tom Holland som berättar att Dry January var starten på hans nykterhet. Det inspirerar många även här i Sverige tror jag, särskilt nu i början på året då många vill ha en hälsosam kickstart på året. 

Kampanjens budskap är mycket riktigt att en månad utan alkohol ger positiva hälsoeffekter för exempelvis lever, blodtryck och kolesterol. Men även bättre sömn, finare hud och viktminskning tas upp. En vit januari kan ge ökad energi, konstaterar norska Blå kors och lockar sina deltagare i Hvit januar med möjlighet till gratis träning med ett onlinebaserat träningscenter.

Ett verktyg i utmaningen att hålla sig nykter i fyra veckor, är appen Try Dry med tips och peppning. Här kan man beräkna hur mycket det går att spara genom att vara nykter, sätt upp personliga mål och ta reda på om ens drickande är riskabelt. Ett varningens finger höjs för app-användaren – Dry January är inte för alla. För den med allvarliga alkoholproblem kan en vit månad leda till abstinensproblem som kan behöva läkarvård.

Som Accent tidigare skrivit om visar forskningen visar att även ett så kort uppehåll som en månad kan ge positiva effekter på både den fysiska och psykiska hälsan. Men för den som återgår till att dricka som vanligt efter den vita månaden försvinner de positiva hälsoeffekterna snabbt. En enda vit månad kan heller inte kompensera för hög konsumtion resten av året.

Det är dock inte ovanligt att en vit månad leder till förändrade alkoholvanor även på längre sikt. Att bli medveten om sitt eget drickande är just en av idéerna bakom kampanjen Dry January. Poddaren Sarah Mansouri påpekar dock att det inte är helt okomplicerat för en person med beroende att ta en vit månad.

– Det kan bli problematiskt om du väljer att köra Dry January för att bevisa för dig själv och andra att du inte alls har alkoholproblem. Många med problem kan klara av en vit månad – kruxet är ju att det ofta blir värre efteråt.

Mer från Accent