Gårdsförsäljning

”Där det finns marknads-intressen finns kryphål”

Reglerna är många för den alkoholproducent som vill kunna sälja alkohol. Men IOGT-NTO hade velat se tydligare föreskrifter.

Med en knapp vecka kvar till riskdagens omröstning om gårdsförsäljning av alkohol har IOGT-NTO nu lämnat ett remissvar på Folkhälsomyndighetens förslag på hur gårdsförsäljningen skulle kunna se ut i praktiken.

– Egentligen spelar det inte så stor roll vilka föreskrifter man tar fram eftersom det främsta hotet med gårdsförsäljningen är att det hotar Systembolagets monopol, säger Ponthus Jessmor, politisk sekreterare på IOGT-NTO.

Föreskrifterna reglerar exempelvis hur besöket hos en alkoholproducent ska gå till för att man ska få handla på ett bryggeri eller en vingård och vilken typ av information producenten är skyldig att tillhandahålla.

IOGT-NTO har lämnat åsikter på fyra punkter. Bland annat kring vad besöket ska kosta.

– Det bör finnas en skälig lägsta kostnad för att delta i det kunskapshöjande arrangemang som producenten måste arrangera. Där finns en lucka mellan lagen och föreskrifterna, säger Ponthus Jessmor.

Regeringen har sagt att det måste handla om ett betalt besök och Folkhälsomyndigheten vill att producenterna ska rapportera in vilka avgifter de tar för besök. Men några krav på vad besöket ska kosta finns inte.

– Sen tyckte vi också att föreskrifterna kring det kunskapshöjande inslaget är ganska vaga. Vi tycker att det är viktigt att kunskapen är saklig och tydlig för att kunna tillämpas på samma sätt i hela landet. Det har tidigare remissinstanser påpekat, att man måste definiera vad ett kunskapshöjande är.

Folkhälsomyndigheten föreslår att besöksprogrammet ska vara minst 45 minuter långt, varav minst 30 minuter ska ha ett kunskapshöjande inslag. Dessutom ska information om alkoholens skadeverkningar tillhandahållas, både muntligt i början av besöket och även skriftligt i form av ett tryckt material från Folkhälsomyndigheten.

– Det är bra att Folkhälsomyndigheten är ansvarig för informationen om alkoholens skadeverkningar, och att de står som avsändare. Vi tycker att det är positivt med både muntlig och skriftlig information, men lägger ett motförslag om att det tryckta materialet borde kopplas till köptillfället snarare än besöket. Då kommer man undan en gråzon där materialet skulle kunna “tillhandahållas” i ett hörn av lokalen där ingen ser.

IOGT-NTO tycker att det skulle kunna finnas fler fasta punkter som ger information om alkoholens skadeverkningar.

– Folkhälsomyndigheten menar att det skulle vara svårt med exempelvis plancher och affischer om alkoholens risker, men det håller ni inte med om.

Ytterligare en kritisk åsikt från IOGT-NTO är att Folkhälsomyndigheten i processen att ta fram föreskrifterna haft ett nära samarbete med producenter och alkoholbranchen.

– Vi tycker att det är konstigt att man inte pratat mer med exempelvis kommunernas alkoholhandläggare, som är de som ska sitta och tolka föreskrifterna när de bedömer ansökningar om gårdsförsäljning.

Har föreskrifterna täppt igen kryphålen för oseriösa aktörer?

– Där det finns marknadsintressen kommer det finnas kryphål, säger Ponthus Jessmor.

Onsdagen den 23 april kommer riksdagen att ta upp frågan om gårdsförsäljning av alkohol. Frågan ska först debatteras under förmiddagen och sedan röstas om på eftermiddagen. IOGT-NTO distrikt Öst har uppmuntrat alla sina medlemmar att sluta upp i en protest utanför riksdagen kl 15.30. Samtidigt kommer IOGT-NTO-förbundet att sända live via Youtube för medlemmar som inte kan ta sig till Stockholm.

– Det handlar om att fortsätta varna för riskerna med att införa gårdsförsäljning. Sen fortsätter vi att försöka nå ut i media och stöttar våra medlemmar i att skriva debattartiklar ändå fram till omröstningen.

Att gårdsförsäljningen inte bara handlar om att kunna köpa med sig alkohol från ett besök hos en producent tycker Ponthus Jessmor framgått tydligt i debatten.

– Vissa moderata politiker har uttalat sig väldigt tydligt om att gårdsförsäljningen bara är första steget mot att nedmontera alkoholmonopilet. Så de börjar bli mer ärliga med sina intentioner, säger han.

Mer från Accent