Gårdsförsäljning

Regeringen lägger proposition om gårdsförsäljning

Systembolagets framtid oklar – nya lagen kan fortfarande utmanas i EU-rätten.

Regeringen har nu formellt föreslagit att gårdsförsäljning av alkohol ska införas i Sverige med start den 1 juni. De skriver att de anser att gårdsförsäljningen är förenlig med EU-rätten och att Systembolagets monopol inte hotas i och med detta.

Lagrådet har tidigare dragit slutsatsen att det inte går att garantera att gårdsförsäljningen inte bryter mot EU-rätten. Under hösten behandlades förslaget hos europakommissionen som inte inkom med några synpunkter på förslaget.

Risken finns dock fortfarande att den nya svenska lagen utmanas och testas i EU-rätten. Den europeiska vinbranschorganisationen CEEV har exempelvis tidigare protesterat mot att förslaget om gårdsförsäljning ger svenska aktörer konkurrensfördelar jämfört med aktörer i andra länder.

Regeringen har lagt fram gårdsförsäljningen som en del av besöksnäringen och anser därmed inte att den kan anses inkräkta på alkoholmonopolet. Ifall EU-rätten delar den åsikten återstår att se. IOGT-NTO:s drogpolitiske chef Emil Juslin är kritisk.

– Det är oroväckande att regeringen väljer att gå fram med ett förslag som riskerar att avskaffa det svenska monopolet, och därmed försämra folkhälsan. Den svenska alkoholpolitiken ska handla om att skydda barn, unga och vuxna från alkoholens skador, inte att gynna ett fåtal näringspolitiska aktörer, säger han.

I propositionen skriver regeringen att man räknar med nästan en halv miljon besök på svenska gårdar redan i år och att man 2030 skulle kunna räkna med 710 000 besök. Av dessa är nästan hälften kopplade till öl, drygt 200 000 till cider och andra jästa drycker, nästan 115 000 besök kopplas till spritnäringen och drygt 66 000 till vingårdar. Regeringen tror att besöken skulle kunna resultera i drygt 1,4 miljoner liter sålda alkoholdrycker 2030, där mer än hälften utgörs av öl.

Enligt förslaget kommer gårdsförsäljning av alkohol att kräva tillstånd som behandlas av kommunen. Man kommer bara kunna sälja drycker som man producerat själv och för vintillverkare måste man även ha odlat sina egna druvor. För att få köpa alkohol vid besök på en gård eller ett bryggeri kommer det också vara nödvändigt att delta i “ett kunskapshöjande besöksarrangemang” som också ska ha “viss varaktighet” och vara avgiftsbelagt. I Secos underlag till utredningen om gårdsförsäljning har man räknat med att snittpriset för en visning hos en alkoholtillverkare borde ligga på 232 kronor, att en föreläsning borde snitta på 793 kronor och att en provning i genomsnitt borde kosta 577 kronor.

Det kommer sedan tillåtas att besökaren köper med sig upp till 0,7 liter sprit, tre liter vin, tre liter öl eller tre liter av andra alkoholdrycker.

Årsproduktionen för den som ansöker om gårdsförsäljning får inte vara större än 75 000 liter sprit, 400 000 liter dryck med upp till tio volymprocent alkohol, eller 200 000 liter dryck med mer än tio volymprocent alkohol. Tillverkaren måste också vara ekonomiskt och juridiskt oberoende av andra alkoholtillverkare och deras lokaler måste vara fysiskt åtskilda från en större alkoholtillverkares lokaler.

De nya bestämmelserna om gårdsförsäljning föreslås gälla i sex år för att sedan utvärderas.

Mer från Accent