I rörelse

”UNF har gett mig inställningen att det är möjligt att påverka”

IOGT-NTO-medlemmen Linnea Granqvist samlade 78 000 namnunderskrifter för att rädda nattågen.

Linnea Granqvist bor i Östersund, där hon är ordföranda för IOGT-NTO Breidablick, men åker till Göteborg då och då för att hälsa på familj och vänner. Det är en lång resa, men genom att resa på natten förlorar hon inte så mycket tid.

– Man kliver på tåget vid nio på kvällen och så är man framme åtta på morgonen. Den tiden skulle man inte gjort så mycket annat ändå.

Därför blev hon upprörd när hon fick höra att nattågen från Göteborg till Östersund-Åre och till Umeå ska läggas ner.

– Ska vi kunna resa klimatvänligt och smidigt så är det viktigt att nattågen finns kvar och att de sträcker sig längre än till Stockholm.

Hon startade en namninsamling för att behålla tågen.

– Jag kunde inte bara sitta stilla och vara arg, så jag funderade i stället på vad jag skulle kunna göra. Först tänkte jag mejla departementet, men så insåg jag att det skulle vara mer tryck bakom protesten om vi var några hundra som stod bakom.

Några hundra blev det med råge, närmare bestämt 78 000 underskrifter.

– Så stort gensvar hade jag verkligen inte väntat mig, även om jag inte är förvånad över att många vill ha kvar tågen.

Vid ett möte med infrastrukturminister Andreas Carlson förra veckan kunde Linnea Granqvist lämna över namnunderskrifterna.

– När så många har skrivit under så tyckte jag att de borde lämnas över personligen. Jag hörde av mig till departementet och bad om ett möte. Först blev jag erbjuden ett videomöte, men jag tyckte inte det var tillräckligt så jag stod på mig om ett fysiskt möte. Och det lyssnade de på.

Hur var mötet?

– Det kändes bra. Lite nervöst, men bra att få uttrycka varför nattågen är viktiga för mig och andra. Även om han och jag ser lite olika på saken. Han tänker mer att ett kommersiellt bolag ska sköta trafiken, medan jag tycker att det behövs statliga bidrag eftersom det är svårt att få lönsamhet, trots att det finns underlag för att köra trafiken. Han hänvisade till regler för upphandling som gör att det inte är möjligt, men då får man väl se till att ändra på reglerna.

”Man måste ha möjlighet att göra det klimatvänligt.”

Linnea Granqvist

Om kommunikationerna försämras tror Linnea Granqvist att norra Sverige får problem.

– Om det ska vara attraktivt att bo i norra delen av vårt avlånga land måste det vara smidigt att resa, och man måste ha möjlighet att göra det klimatvänligt. Annars kommer ingen att vilja flytta hit. Inte här ifrån heller för den delen. Den som flyttar vill ju kunna åka hem och hälsa på.

Hur kommer det sig att du tyckte att du borde göra något?

– Mina ungdomsår i UNF har gett mig inställningen att det är möjligt att påverka. Under den perioden var jag i Bryssel några gånger och träffade politiker. Det har betytt jättemycket. Det har givit mig ett självförtroende och en tro på att man kan trycka på politiker. Utan den bakgrunden hade jag aldrig vågat stå på mig utan nöjt mig med ett videomöte.

Ändå tycker hon att den här namninsamlingen inte var någon stor insats jämfört med sådant hon gjort under UNF-tiden.

– Jag har inte skrivit en enda insändare eller debattartikel, inte ringt några tidningar. Den här gången är det de som hört av sig till mig. Det är jag inte van vid.

Tror du att tågen kommer att fortsätta gå?

– Jag måste ju tro på att vi kan rädda dem, men jag vet att det kan bli svårt. Jag hoppas verkligen att vi får behålla nattågen så att vi kan resa miljövänligt. Jag ser också stora risker med att fler tar bilen istället för tåget när de ska till fjällen, både för miljön och trafiksäkerheten, så jag hoppas tågen inte bara får vara kvar utan att trafiken utökas. Och att vi får en försäkran om att de får vara kvar på längre sikt så att folk vågar flytta hit.

Mer från Accent