Ungas drickande

Rapport: Därför dricker inte unga alkohol

En amerikansk rapport för fram en ny förklaring till varför ungas drickande minskat så kraftigt de senaste decennierna.

Det handlar om ekonomi enligt rapporten, som främst fokuserar på amerikanska unga. Generation Z har helt enkelt inte råd att dricka, skriver The Drinks Business.

Rapportens författare Bourcard Nesin menar att den yngre generationen amerikaner spenderar en lika stor del av sin inkomst på alkohol som generationen innan dem, men att de är fattigare.

Han menar också att det som främst hänt under de senaste decennierna är att unga skjuter upp sin alkoholdebut, men att de flesta dricker på samma nivåer som tidigare generationer när de väl kommit upp i trettioårsåldern.

Det argumentet kan få visst stöd av den svenska studien Futura01, som följt en kohort unga sedan skolåldern. I den senaste mätningen var den undersökta gruppen 23 och 24 år och 90 procent av dem hade då börjat dricka alkohol. Frågan är hur alkoholkonsumtionen påverkas på sikt.

Ungas drickande har minskat kraftigt sedan millenieskiftet och det har varit svårt att isolera en enskild förklaring till varför. Till exempel har inte användningen av andra droger ökat nämnvärt bland unga under samma period.

En av flera faktorer som kan ha påverkat ungas alkoholvanor kan till exempel vara internets intåg i kulturen, det skriver även Bourcard Nesin. Men exakt hur internet påverkat ungas alkoholvanor är fortfarande oklart. Det är inte så enkelt att unga tillbringar tid på sociala medier istället för att dricka med sina vänner, eftersom en högre användning av sociala medier också kopplats till att dricka mer alkohol.

Internet och sociala medier kan också ha skapat en övervakande kultur, där man dels riskerar att bli fotograferad eller filmad när man är full, samtidigt som det är lättare för föräldrar att hålla koll på vart deras unga befinner sig. Andra förklaringar som förts fram är att det hänt något i relationen mellan unga och deras föräldrar, eller att unga skulle vara mer riskmedvetna än tidigare.

För alkoholindustrins del är Bourcard Nesins rapport goda nyheter, då det skulle betyda att man kan räkna med att även generation z börjar använda alkohol när de blir äldre. The Drinks Business skriver att alkoholkonsumtionen inte längre domineras av vita män på samma sätt som den gjort tidigare och att alkoholindustrin därför måste anpassa sina strategier för att nå nya målgrupper, främst kvinnor och rasifierade.

Mer från Accent