Nära var femte medlem som är ”mycket aktiv” har det senaste året känt sig otrevligt eller illa bemött i IOGT-NTO. För Lina Bobergs del innebär det att hon överväger att lämna sitt uppdrag i förbundsstyrelsen.
Unga ska inte utsättas för alkoholreklam, ändå svämmar ungas flöden i sociala medier över av sådan reklam. Det vill UNF fästa politikers och andras uppmärksamhet på med kampanjen #inteimittflöde.
Narkotikapoliser och Riksförbundet narkotikafritt samhälle, RNS, punktmarkeras i sociala medier av legaliseringsaktivister. Även företrädare för IOGT-NTO har hamnat i skottgluggen.
I dag går startskottet för #nyktrabilder. Under en vecka peppas alla i IOGT-NTO-rörelsen att i sociala medier visa upp allt kul och viktigt som sker runtom i landet.
Inom en snar framtid kan digitala IOGT-NTO föreningar bli verklighet. Så kan nykterister som annars kanske inte har tid att gå på föreningsmöten samlas. Det menar förbundsordföranden Johnny Mostacero.
Nu går IOGT-NTO ut och rekryterar fler digitala aktivister. Målet är att samla 500 engagerade privatpersoner, beredda att snabbt agera i sociala medier.
I en ny studie av Twitter-inlägg visar amerikanska forskare hur sociala medier ofta delar positiva budskap om cannabis medan negativa åsikter inte delas vidare. Av ett undersökt mycket populärt twitterkonto, som förespråkar marijuana, var majoriteten av följarna tonåringar.
Under hela augusti kommer IOGT-NTO varannan dag att publicera digitala ”valaffischer”, totalt 15 stycken. Men i stället för att göra som riksdagspartierna och fronta toppkandidater och partiledare så vill IOGT-NTO lyfta det som gör organisationen till en folkrörelse; medlemmarna.