Inom en snar framtid kan digitala IOGT-NTO föreningar bli verklighet. Så kan nykterister som annars kanske inte har tid att gå på föreningsmöten samlas. Det menar förbundsordföranden Johnny Mostacero.
Nu går IOGT-NTO ut och rekryterar fler digitala aktivister. Målet är att samla 500 engagerade privatpersoner, beredda att snabbt agera i sociala medier.
I en ny studie av Twitter-inlägg visar amerikanska forskare hur sociala medier ofta delar positiva budskap om cannabis medan negativa åsikter inte delas vidare. Av ett undersökt mycket populärt twitterkonto, som förespråkar marijuana, var majoriteten av följarna tonåringar.
Under hela augusti kommer IOGT-NTO varannan dag att publicera digitala ”valaffischer”, totalt 15 stycken. Men i stället för att göra som riksdagspartierna och fronta toppkandidater och partiledare så vill IOGT-NTO lyfta det som gör organisationen till en folkrörelse; medlemmarna.
Inför intervjun med Clara Lidström frågade vi, via sociala medier, er läsare om önskefrågor. Många ville ställa frågor till Underbara Clara. Här är ett urval.
Brit Stakston, mediestrateg på JMW och författare till flera böcker om sociala medier, delar med sig av sina bästa tips om att jobba med opinionsbildning i den digitala världen.
Efter moderaten Gunnar Hökmarks uttalande om att han vill avskaffa alkoholmonopolet startar nu IOGT-NTO en blixkampanj för att göra honom kunnigare i alkoholfrågor.
Accent startar en egen kanal på YouTube. Först ut är publiceringen av unikt arkivmaterial. Nu kan du se både gamla propagandafilmer och rörligt material från tidigare kongresser och jubileum. Kanske känner du igen någon på filmerna?
Finland tar ett stort kliv mot förbud för alkoholreklam i sociala medier. Tillverkare tillåts inte längre använda Facebookinlägg i kommersiella syften. I Sverige finns inga liknande planer.