Fotbollsstjärnan David Beckham säljer sitt namn till världens största spritproducent – något som nu kritiseras hårt av bland andra organisationen Alcohol Concern.
Investeringarna i alkoholreklam fortsätter att öka – förra året sprängdes miljardstrecket. Nu efterlyser Magnus Jägerskog på IQ en tuffare tillsyn av alkoholreklamen.
Ett svensk - indiskt samarbete ska motverka alkoholskador i Indien. En kartläggning av de indiska regler som finns kring alkohol presenterades i veckan. Samtidigt visades hur alkoholindustrin satsar på att få indierna att börja dricka. Nu ska experter från båda länderna hitta lösningar på problemen.
I ett försök att kompensera för den minskande försäljningen i Västeuropa satsar Heineken på produkter avsedda för äldre. Satsningen innehåller nya ölsorter och specialdesignade flaskor.
Alkoholindustrin använder Twitter för att marknadsföra sina produkter till underåriga. Det har australiensiska forskare noterat och oroar sig nu för följderna.
Ge Konsumentombudsmannen rätt att stoppa pågående alkoholmarknadsföring och inrätta tillsyn av hemleveranser av importerad alkohol – det föreslår en statlig utredning idag. Kritiker menar att man riskerar att legitimera en olaglig verksamhet.