Finland tar ett stort kliv mot förbud för alkoholreklam i sociala medier. Tillverkare tillåts inte längre använda Facebookinlägg i kommersiella syften. I Sverige finns inga liknande planer.
Fotbollsstjärnan David Beckham säljer sitt namn till världens största spritproducent – något som nu kritiseras hårt av bland andra organisationen Alcohol Concern.
Investeringarna i alkoholreklam fortsätter att öka – förra året sprängdes miljardstrecket. Nu efterlyser Magnus Jägerskog på IQ en tuffare tillsyn av alkoholreklamen.
Ett svensk - indiskt samarbete ska motverka alkoholskador i Indien. En kartläggning av de indiska regler som finns kring alkohol presenterades i veckan. Samtidigt visades hur alkoholindustrin satsar på att få indierna att börja dricka. Nu ska experter från båda länderna hitta lösningar på problemen.
I ett försök att kompensera för den minskande försäljningen i Västeuropa satsar Heineken på produkter avsedda för äldre. Satsningen innehåller nya ölsorter och specialdesignade flaskor.