Alkoholreklam

Alkoholreklamen spränger miljardvallen

Investeringarna i alkoholreklam fortsätter att öka – förra året sprängdes miljardstrecket. Nu efterlyser Magnus Jägerskog på IQ en tuffare tillsyn av alkoholreklamen.

I ett pressmeddelande från IQ presenteras Sifos nya siffror som visar att investeringarna i alkoholreklam stigit till drygt en miljard 2013, från 928 miljoner år 2012.

– Det finns inget som tyder på att det skulle minska under 2014. Tvärtom var den procentuella ökningen från 2012 till 2013 större än ökningen mellan 2011 och 2012, säger Magnus Jägerskog, vd på IQ, till Accent.

Förra året gjorde IQ en jämförelse över vilka branscher som spenderat mest på alkoholreklam. Då kom alkoholbranschen på 12:e plats av 92 branscher, vilket var ett rejält avancemang jämfört med 2008 då alkoholbranschen kom på 25:e plats på Sifos lista.

– Jämför man med andra drycker, som mineralvatten och läsk, ser man också att det läggs betydligt större resurser på reklam för alkohol, säger Magnus Jägerskog.

I Sifos siffror ingår inte sponsring eller aktiviteter på sociala medier, där alkoholreklam blir allt vanligare. Det betyder att det i själva verket satsas ännu högre belopp på reklam.

– Behovet av en ökad och mer aktiv tillsyn av alkoholreklamen, som utredaren Göran Lundahl föreslog i somras, är därför än mer angeläget, säger Magnus Jägerskog, vd på IQ.

Mer från Accent