Äldre

Heineken satsar på äldre

I ett försök att kompensera för den minskande försäljningen i Västeuropa satsar Heineken på produkter avsedda för äldre. Satsningen innehåller nya ölsorter och specialdesignade flaskor.

Bryggeriet kommer att konsultera konsumenter och experter för att testa tre idéer: öl med tillsatt järn, en ny flaskdesign samt öl med vinsmak, allt för att tilltala den växande gruppen konsumenter över 60. Det rapporterar den brittiska Marketing Week.

Ellen Bark-Lindhout, ansvarig för att ta farm nya produkter för Heineken, säger till Marketing Week att strategin har fokus på att förstå behoven och livsstilen hos de äldre konsumenterna ”utan att uttryckligen tala om för dem att de är gamla”.

Satsningen är en del av Heinekens strategi för att möta den vikande efterfrågan på deras produkter i Västeuropa, som står för 40 procent av Heinekens totala försäljning. Under första halvåret 2013 föll Heinekens intäkter i Västeuropa med hela fem procent.

Mer från Accent