Fotbollssvek

Besvikna på Beckham

Fotbollsstjärnan David Beckham säljer sitt namn till världens största spritproducent – något som nu kritiseras hårt av bland andra organisationen Alcohol Concern.

Nyligen avslöjade Diageo, världens största alkoholproducent, att ingen mindre än David Beckham ska hjälpa dem att lansera ett nytt whiskymärke.

Reaktionerna lät inte vänta på sig. Emily Robinson, vice vd på organisationen Alcohol Concern är bekymrad och uppmanar Beckham att dra sig ur samarbetet med omedelbar verkan.

– Jag är otroligt besviken på att David Beckham, en global ikon som många barn ser upp till, har valt att använda sitt kändisskap för att marknadsföra sprit, säger hon till den brittiska tidningen Metro. Han borde tänka om och avbryta samarbetet.

I ett uttalande förklarar Diageo att man ”tar sitt ansvar på området på största allvar”:

– David ska också föra ut vårt program för ansvarsfullt drickande. Vi har alltid varit helt tydliga i vår uppfattning att alkohol endast bör konsumeras av vuxna, och vi vill inte ha minderåriga som konsumenter.

Mer från Accent