”Folk gör ohämmad reklam för sina kändisviner i sociala medier och inget händer. Det är helt orimligt.” Det sade tv-producenten Calle Schulman på ett seminarium om alkoholreklam i Almedalen idag.
Svenskarna är mer negativa till berusning nu än för fem år sedan. Årets undersökning går dock emot trenden och visar på en lite mindre restriktiv syn. Samtidigt har även konsumtionen ökat något.
Den 1 mars kom nya regler för alkoholreklam från Konsumentverket. I går fick representanter för länsstyrelser och landsting utbildning i ändringarna. Bra tycker deltagarna, men de är besvikna på att Konsumentverket har så lite resurser för tillsyn.
Om vi inte är beredda att betala priset för att alkoholen tar allt större plats i samhället borde tillsynen av alkoholreklam öka. Det anser Sven Andréasson och Magnus Jägerskog.
December är en alkoholtyngd månad – och en majoritet av svenska folket känner en förväntan från andra om att dricka alkohol och tror att alkoholtraditionerna får människor att dricka mer.
Mängden alkoholreklam har ökat lavinartat i Sverige de senaste åren. Ändå ökar inte tillsynen och den annonsör som bryter mot lagen får oftast bara en tillsägelse.
Studietiden är för många starkt förknippad med överkonsumtion av alkohol. Det är en bild som Sveriges förenade studentkårer (SFS), i samarbete med IQ, vill ändra på. I ett nytt projekt kommer de att arbeta för att förändra bilden av vad ett aktivt studentliv är.