Alkohol

Attityder till alkohol följer konsumtionen

Svenskarna är mer negativa till berusning nu än för fem år sedan. Årets undersökning går dock emot trenden och visar på en lite mindre restriktiv syn. Samtidigt har även konsumtionen ökat något.

Svenskarna är mer negativa till berusning i dag än för fem år sedan. Trenden mot allt restriktivare syn bröts dock förra året. Det visar IQ:s nya rapport. Värt att notera är att utvecklingen speglar alkoholkonsumtionen som efter nio års minskning ökade något 2013. Om det är en tillfällig avvikelse eller ett trendbrott får framtiden utvisa.

Sedan 2010, då IQ började göra mätningar av attityder till alkohol, har svenskarna fått en mer restriktiv syn på berusning, särskilt i offentliga sammanhang. Attityden till vardagsdrickande har gått den motsatta vägen och blivit allt mer accepterat, särskilt i sociala sammanhang som när man träffar vänner på stan.

– Vår syn på alkohol och alkoholkonsumtion har förändrats, det blir allt mindre socialt accepterat att bli full på exempelvis firmafesten samtidigt som alkohol blivit ett naturligt inslag i allt fler sammanhang. Faran med att se alkohol som vilken vara som helst är att vi glömmer bort de negativa konsekvenserna, säger Magnus Jägerskog, vd på IQ.

Fyra av frågorna i IQ:s undersökning gäller områden som samhället strävar efter att hålla alkoholfria: trafiken, graviditeten, arbetslivet och ungdomstiden.

Svaren visar att attityderna blivit mer tillåtande vad gäller att köra bil när man druckit ett glas vin eller öl, att vid enstaka tillfällen bjuda familjens ungdomar på alkohol samt att på arbetstid skåla i mousserande vin. Däremot anser fler nu än för fem år sedan att det är fel att dricka något glas vin eller öl när man är gravid.

Intressant att notera är också att något fler anser att det är fel att sälja öl och vin till publiken på större sportevenemang. Det är den enda fråga där 2014 är det år då svaren varit mest restriktiva. Kanske har det tragiska dödsfallet i samband med starten på  fotbollsallsvenskan förra året spelat in.

Undersökningen i rapporten IQ:s Alkoholindex 2014 genomfördes via telefonintervjuer av företaget Novus.

Mer från Accent