I veckan har Delicato annonserat om ett mousserande vin som de anser passar till deras chokladbollar. Det har fått såväl enskilda medlemmar som IOGT-NTO som organisation att reagera.
IOGT-NTO menar att man åtgärdat de problem som Konsumentverket pekar på i sin stämningsansökan till Patent- och marknadsdomstolen. Men det spelar ingen roll för Konsumentverket, överträdelserna är redan begångna.
Konsumentombudsmannen hävdar att IOGT-NTO är skyldig till allvarliga överträdelser vid försäljningen av Miljonlotter. IOGT-NTO anser å sin sida att KO inte tagit hänsyn till de åtgärder som redan vidtagits.
Konsumentverket stämmer IOGT-NTO på 10 miljoner kronor. KO hävdar att Miljonlotteriet gjort sig skyldig till allvarliga överträdelser vid telefonförsäljning. "Vi kommer självklart att genomföra alla insatser som krävs kopplat till den här stämningsansökan", säger IOGT-NTO:s generalsekreterare.
IOGT-NTO:s anmälan av 32 företag för olovlig alkoholreklam kan snart komma att avgöras. Svenska myndigheter har i veckan skickat en underrättelse till EU-kommissionen. Svar väntas senast 31 januari.
Alkoholindustrin stärker sin position. Efter domar i Marknadsdomstolen har Konsumentverket reviderat sina regler och det är nu fritt fram för positiva värdeord och bilder i alkoholreklamen.