En av de första att anmäla Delicato till Konsumentverket är Sara Heine, IOGT-NTO-medlem från Sigtuna och tidigare chef för IOGT-NTO:s internationella avdelning.
– Främst ville jag anmäla på grund av flaskans utseende. Det är inte tillåtet med symboler eller annat som riktar sig till en målgrupp som är under 25 år, men den här flaskan pryds av smileys i pastellfärger. Min 11-åriga dotter tyckte den var jättefin och ville ha en sådan, säger hon.
Men reklamen strider mot lagen på fler sätt.
– Den har en chokladboll på etiketten och dessutom en chokladboll intill flaskan. Det strider mot reglerna som säger att det enda som får avbildas är sådant som ingår i drycken, till exempel vindruvor. Att chokladbollar inte ingår som ingrediens i vinet framgår tydligt av texten i annonsen.
Hon anser också att Delicato uppmuntrar till konsumtion.
– Genom att uppmana till att dricka bubbel till fikat tycker jag att de uppmuntrar till att dricka alkohol i en traditionellt alkoholfri situation, som fika. Det är osmakligt att de dessutom gör det genom lansering av ett bakverk som ger associationer till barnkalas.
Sara Heine tror inte att Delicato på riktigt tycker att man ska dricka vin till deras bakverk.
– Den här annonsen är nog ett led i deras strategi att försöka lyfta sina produkter från plastinpackade bakverk med låg status, till silverbricka. De leker med synen på produkterna och har framgångsrikt gjort det med humor, men den här gången har de gått för långt. De har kanske inte tänkt fullt ut, säger hon.
IOGT-NTO har anmält annonsen till Konsumentverket. Irma Kilim, drogpolitisk chef på IOGT-NTO, uppmanar medlemmar att göra likadant, eller ta kontakt med Delicato.
– Vi tror på folkrörelsen och att när vi är många som reagerar så kan vi påverka, som vi gjorde med alkoglassen, säger hon.
Accent söker Delicato för en kommentar.
Vill du också anmäla till Konsumentverket? På deras webbplats finns ett formulär du kan använda.