När öltillverkaren Åbro i somras skulle lansera ett nytt format på sin lågprisöl så valde man att göra det med reklam på pizzakartonger. Kampanjen riktade sig specifikt till studenter och gick i Sveriges studentttätaste städer ; Uppsala, Lund, Linköping, Örebro och Jönköping. Marknadsföringen skulle börja runt terminsstarten och pågå i fyra veckor men uppmärksammades av Konsumentverket som riktade skarp kritik mot Åbro. Det skriver Beer news.
Konsumentverket reagerade på att kampanjen riktade sig mot en målgrupp under 25 år, vilket bryter mot alkohollagen. Att reklamen placerats på en pizzakartong är också någon man lyfter upp eftersom den är en plats där man inte förväntar sig att möta alkoholreklam. Placeringen kan även “ha en lockande effekt på konsumenter och inbringa en känsla av att vilja dricka öl till sin pizza”.
Efter Konsumentverkets kritik valde Åbro att avbryta kampanjen och ge marknadsföringsföretaget i uppdrag att återkalla alla pizzakartonger med ölreklamen.