Sveriges största tidning om droger och nykterhet. Ges ut av IOGT-NTO.
  • Alkohol
  • Narkotika
  • Nykterhet
  • Podd

IQ

Jägerskog lämnar IQ

22 september 2015 Efter snart fem år som vd för Systembolagets dotterbolag IQ väljer nu Magnus Jägerskog att gå vidare till posten som generalsekreterare för BRIS. Han tillträder sitt nya arbete i mars 2016.

Alkohol på sociala medier bidrar till normalisering av drickande

3 augusti 2015 Mängden privata bilder på alkohol som läggs ut på sociala medier har ökat kraftigt på senare tid och ökningen är särskilt tydlig nu under sommaren. Det här bidrar till en ökad alkoholkonsumtion, menar Magnus Jägerskog på IQ.

Mer alkoholreklam
i sociala medier

1 juli 2015 ”Folk gör ohämmad reklam för sina kändisviner i sociala medier och inget händer. Det är helt orimligt.” Det sade tv-producenten Calle Schulman på ett seminarium om alkoholreklam i Almedalen idag.

IQ vill ha mer aktiv
tillsyn av alkoholreklam

23 juni 2015 Alkohol är en av de största kategorierna för reklam i Sverige. 2014 lade alkoholindustrin 1,4 miljarder kronor på marknadsföring. Nu vill IQ att regelverket för alkoholreklamen stramas upp och ses över, för folkhälsans skull.

Alexandra Pascalidou blir ny ledamot i IQ:s styrelse

29 april 2015 Journalisten, debattören och programledaren Alexandra Pascalidou utsågs i förra veckan till ny styrelsemedlem i IQ.

Så blir insatserna mot tonårsfyllan i Valborg

28 april 2015 Polisen satsar på att komma åt dem som säljer alkohol till ungdomar inför Valborg. I förra veckan fick också alla fjortonåringars föräldrar Tonårsparlören hemskickad av IQ. Även Sveriges kommuner satsar på aktiviteter.

Attityder till alkohol
följer konsumtionen

25 mars 2015 Svenskarna är mer negativa till berusning nu än för fem år sedan. Årets undersökning går dock emot trenden och visar på en lite mindre restriktiv syn. Samtidigt har även konsumtionen ökat något.

Så ska länsstyrelserna bli vassare på granskning av alkoholreklam

4 mars 2015 Den 1 mars kom nya regler för alkoholreklam från Konsumentverket. I går fick representanter för länsstyrelser och landsting utbildning i ändringarna. Bra tycker deltagarna, men de är besvikna på att Konsumentverket har så lite resurser för tillsyn.

Professor hyllar IQ:s kampanjer mot alkohol

3 februari 2015 IQ:s kampanjer är som skolboksexempel. Det omdömet fäller professor Gunilla Jarlbro efter att ha gjort en genomgång av IQ:s aktiviteter.

Experter: ”Vi betalar högt pris för alkoholreklamen”

3 februari 2015 Om vi inte är beredda att betala priset för att alkoholen tar allt större plats i samhället borde tillsynen av alkoholreklam öka. Det anser Sven Andréasson och Magnus Jägerskog.
Sveriges största tidning om droger och nykterhet. Ges ut av IOGT-NTO.

Tidningen Accent, Box 12825, 112 97 Stockholm
Besök: Gammelgårdsvägen 38, Stora Essingen

accent@iogt.se

Chefredaktör och ansvarig utgivare: Jens Wingren, jens.wingren@iogt.se.

  • Kontakt
  • Om Tidningen
  • Tidningsarkiv
  • In English
Läs tidigare nummer av
Accent
© Tidningen Accent 2025
Cookiepolicy Personuppgiftspolicy
  • IOGT-NTO-rörelsen
  • Medlemmen
  • Krönikor
  • Kultur
  • Forskaren
  • Personporträtt

  • Kontakt
  • Om Accent
  • Tidningsarkiv
  • Nyhetsbrev
  • In English

  • Cookiepolicy
  • Personuppgiftspolicy
Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Missa inget från Accent

Genom att anmäla dig godkänner du Tidningen Accents personuppgiftspolicy.