Att barn smakar på alkohol är i sig ingen riskfaktor för senare missbruk. Men att barnet fått smaka beror ofta på en tillåtande inställning till alkohol som påverkar barnen.Att barn smakar på alkohol är i sig ingen riskfaktor för senare missbruk. Men att barnet fått smaka beror ofta på en tillåtande inställning till alkohol som påverkar barnen.
Midsommar hör till de helger då det dricks mest alkohol i Sverige. Det innebär att många barn far illa. Se den skräckartade filmen som visar hur barn kan uppleva vuxna som super.Midsommar hör till de helger då det dricks mest alkohol i Sverige. Det innebär att många barn far illa. Se den skräckartade filmen som visar hur barn kan uppleva vuxna som super.
I år händer det extra mycket på IOGT-NTO:s egen ö utanför Halmstad. Invigningen den på Folknykterhetens Dag följs av olika aktiviteter under hela sommaren.I år händer det extra mycket på IOGT-NTO:s egen ö utanför Halmstad. Invigningen den på Folknykterhetens Dag följs av olika aktiviteter under hela sommaren.
Även små mängder alkohol, särskilt i början av graviditeten, kan skada fostret. Det visar en ny engelsk studie.Även små mängder alkohol, särskilt i början av graviditeten, kan skada fostret. Det visar en ny engelsk studie.
IOGT-NTO-eldsjälen Pär Forsström, 47, prisas av Söderhamns kommun för sitt engagemang för unga. ”Jag är jätteglad över det här. Det är många som hör av sig och gratulerar”, säger han.IOGT-NTO-eldsjälen Pär Forsström, 47, prisas av Söderhamns kommun för sitt engagemang för unga. ”Jag är jätteglad över det här. Det är många som hör av sig och gratulerar”, säger han.
Som en del i regeringens ANDT-strategi har Statens folkhälsoinstitut beslutat att bevilja medel till 16 regionala och lokala projekt. Endast tre av projekten vänder sig specifikt till barn i missbruksmiljö.Som en del i regeringens ANDT-strategi har Statens folkhälsoinstitut beslutat att bevilja medel till 16 regionala och lokala projekt. Endast tre av projekten vänder sig specifikt till barn i missbruksmiljö.
En ny kartläggning visar att 17 procent av alla som är födda mellan 1987 – 1989 har en förälder som vårdats för alkohol- eller drogrelaterade problem.En ny kartläggning visar att 17 procent av alla som är födda mellan 1987 – 1989 har en förälder som vårdats för alkohol- eller drogrelaterade problem.
När författaren och krönikören Hillevi Wahl upptäckte att en skola ville sälja alkohol till föräldrar som medverkade på ett skoldisko gick hon i taket – bland annat i en krönika i Metro. När författaren och krönikören Hillevi Wahl upptäckte att en skola ville sälja alkohol till föräldrar som medverkade på ett skoldisko gick hon i taket – bland annat i en krönika i Metro.
31 procent av pappor med barn under 18 år anser att det är okej att bli …31 procent av pappor med barn under 18 år anser att det är okej att bli berusad framför sina barn, enligt …
Var femte tillfrågad australiensare rapporterar att deras barn någon gång under det senaste året drabbats av …Var femte tillfrågad australiensare rapporterar att deras barn någon gång under det senaste året drabbats av andras drickande. Tre procent rapporterar …