Ungas drickande

IQ: Alkohol glorifieras i populärkulturen

Släpper EP med berättelser om ångrade fyllemeddelanden för att utmana alkoholnormen .

Mer än två av tre unga, mellan 15 och 30, exponeras för alkohol genom populärkulturen varje vecka. Många unga upplever också att populärkulturen porträtterar alkohol som något positivt och statusfyllt, det visar en ny rapport från IQ. 16  procent av unga exponeras för alkohol dagligen, 20 procent tre till fyra gånger i veckan och 32 procent någon gång i veckan. Tjejer exponeras något mer än killar

– Populärkulturen spelar en viktig roll i formandet av våra värderingar och ett problem är att den ofta återspeglar en föråldrad bild av ungdomskultur där alkohol fortfarande är centralt. Vår undersökning visar att unga i dag har en annan syn på alkohol än tidigare generationer, säger Mojtaba Ghodsi, vd på IQ i ett pressmeddelande.

Vidare instämmer 65  procent i att alkohol framställs som “coolt” och statusfyllt i populärkulturen, snarare än “sunkigt”. Varannan ung person svarar att artister påverkar synen på alkohol och tycker att både musik- och filmskapare borde ta ett större ansvar för sin roll i synen på alkohol. 45 procent av de svarande har någon gång funderat på att testa en dryck just för att de sett eller hört om den i film, musik eller poddar. Omkring 40 procent menar att låttexter påverkar ungas attityder till alkohol.

– Kulturskapare ska inte censurera sig själva, men det hade varit intressant om även kulturen i större utsträckning bidrog till att porträttera en mer komplex bild av hur alkohol kan påverka unga och deras relationer. Dagens musik- eller kulturscen gör kanske inte att unga dricker mer, sambandet är komplext, men kulturen kan dessvärre bromsa den positiva förändringen som pågår kring alkoholnormer, säger Mojtaba Ghodsi.

Rapporten är en del av serien Rus och unga och är baserad på en enkät genomförd av Ungdomsbarometern med strax över 1000 deltagare mellan 15 och 30 år. Tillsammans med rapporten släpper IQ idag även en EP med artisterna Lamix, Lovis, Joel och Hanna Mel, som skrivit fyra låtar baserade på berättelser om ungas ångrade fyllemeddelanden.

Forskare som citeras i rapporten påpekar att sambandet mellan att unga exponeras för alkohol genom populärkulturen och deras dryckesvanor är komplext. Jukka Törrönen, professor i folkhälsovetenskap vid Stockholms universitet, konstaterar att det inte handlar om direkt orsakssamband, utan att kulturinslag kan öka drickande hos den som redan dricker. Alex Barker vid University of Derby bekräftar att tonåringar som exponeras för alkohol i medier tenderar att konsumera mer – särskilt om de redan har en vana att dricka.

Mer från Accent