Whiskey och likör fanns tillgängligt på den svenska versionen av Amazons sida. Spriten såldes via utländska tredjepartsförsäljare. Det rapporterar tidningen Ehandel.
Men försäljningen fick snabbt Systembolaget att reagera.
– Systembolaget anser att företag som ägnar sig åt distanshandel med alkoholdrycker med leverans till svenska konsumenter bedriver olaglig detaljhandel i Sverige i strid med vår ensamrätt, säger Therese Elmgren, på Systembolagets pressavdelning, till Ehandel.
Även sättet som alkoholen marknadsfördes på väckte ilska på Systembolaget. En whiskey såldes med kommentaren ”endast 6 kvar i lager – beställ snart”.
– Den här sortens marknadsföring skulle inte heller anses vara tillåten enligt alkohollagens krav på särskild måttfullhet, säger Therese Elmgren.
Amazon valde att ta bort varorna när Systembolaget protesterade mot försäljningen.
– Tredjepartssäljare är fristående företag som ska följa våra riktlinjer för att få sälja i vår butik. De som inte gör det kommer att bli föremål för åtgärder, även potentiellt att få sitt konto borttaget, säger en talesperson för Amazon till Ehandel.
E-handel och distanshandel med alkohol befinner sig fortfarande i en juridisk gråzon. I våras friades det danska vinföretaget Vivino i Patent- och marknadsdomstolen efter att ha stämts av Systembolaget för sättet de marknadsfört sin e-handel av alkohol. Systembolaget har överklagat domen.