Covid-19 har gjort att många japaner har jobbat hemifrån under det senaste året. I och med det har de nästintill obligatoriska after work-kvällarna med kollegorna som länge varit en del av japansk arbetskultur uteblivit. Nu ökar istället försäljningen av alkoholfri öl, rapporterar Reuters.
Under pandemin har japanerna uppmuntrats via kampanjer i media att hålla extra koll på sin hälsa, och restauranger och barer har stängt tidigt på kvällarna. Samtidigt har flera ölföretag snappat upp trenden och satsat på att förbättra sina alkoholfria ölsorter.
Ölföretaget Asahi räknar med att deras intäkter från alkoholfri öl kommer att öka med 20 procent under 2021, och nu satsar de på att lansera nya alkoholfria varumärken. Rivalen Kirin förväntar sig att deras försäljning av alkoholfritt öl på den japanska marknaden ökar med 23 procent i år.
I ett längre perspektiv har efterfrågan på öl mer än halverats under de senaste 20 åren. Detta sker i takt med att japans medelålder stiger, den äldre befolkningen har visat mer intresse för vin och andra alkoholhaltiga drycker.
Ökningen av alkoholfri öl sker från en låg nivå. 2019 stod öl med låg eller ingen alkoholhalt enbart för 5 procent av ölförsäljningen i Japan. Det är heller inte bara försäljningen av alkoholfritt som ökar. Försäljningen av sprit och färdigblandade cocktails har också ökat under pandemin. Sammanlagt beräknas den japanska ölmarknaden omsätta ungefär 270 miljarder svenska kronor.