Torr midsommar

Vuxna uppmanas till en torr midsommar – för barnen

Barn ska inte behöva känna otrygghet inför vuxnas drickande under högtider, menar kampanjen Torr midsommar.

I år är det tredje året som kampanjen Torr midsommar genomförs. Kampanjstarten går den 24 maj, en månad före midsommarafton. Det var distriktet IOGT-NTO Sydost som tog initiativ till kampanjen, som i år kampanjleds av Engagemangslabbet.

Varför behöver vi en torr – det vill säga nykter – midsommar?

– Midsommar ska vara en glad och härlig högtid. Även om man som vuxen inte anser sig ha ett problem med alkohol så känner barn även när vuxna bara har druckit lite grand. Den vuxne förändras, och låter eller rör sig inte som den brukar göra. Det skapar en otrygghet att inte känna igen sin förälder. Vi tycker inte att barn ska behöva uppleva det, säger kampanjansvarige Henrik Yxing.

Det här är samma tankar som kring Vit jul, som IOGT-NTO-rörelsen genomfört i många år nu?

– Ja, midsommar och jul har många liknande problembilder kopplat till vuxnas drickande och hur det påverkar barn. Vit jul har gått väldigt bra, så då kände vi att det var dags att ta tag i nästa blöta tradition. Stora midsommarfiranden mitt på dagen handlar kanske inte så mycket om alkohol, utan det är främst senare när man fortsätter fira hemma som de vuxna dricker. Och det kanske är ännu viktigare: att hemmet är en trygg plats för barn, hela midsommar.

Vad går Torr midsommar ut på rent konkret?

– Vuxna som tänker fira en nykter midsommar kan göra ett ställningstagande och skriva under på vår hemsida.

Vilka hoppas ni ska skriva under?

– Så många som möjligt! Det behövs även folk som redan har tagit ställning för nykterhet. Det kan inspirera andra som ännu inte har tagit det steget, på grund av normer och traditioner. Förra året var det 5000 personer som skrev under. I år vill vi dubbla det. Inte minst vill vi få igång medlemmar i IOGT-NTO-rörelsen som sprider kampanjen. Om 30 000 medlemmar skriver under så ser andra att det är många som väljer bort alkoholen.

Vilken respons har ni fått under de här åren?

– Torr midsommar har blivit väldigt väl mottaget. Spridningen är större än bara antalet underskrifter. Vi når många småbarnsföräldrar som känner för kampanjen och vill vara en del av den. Vi har satsat på att hitta ett nätverk och ambassadörer för Torr midsommar. Förra året fick vi även till ett antal tunga namn på sociala medier som delade vårt budskap

Ni har även tagit fram en kampanjfilm?

– Första året tog vi fram en film som speglar känslan av utanförskap och otrygghet hos ett barn som inte känner sig sedd eller hörd under midsommarfirandet, för att de vuxna är för fokuserade på drickande. I år är tanken att Majken, som spelade barnet i den filmen, ska få vara lite kampanjledare i våra sociala medier.

Initiativet till Torr midsommar togs ju av distriktet Sydost. Är det bara de som bor i den delen av landet som kan ta del av kampanjen?

– Nej, alla kan delta! Vårt budskap riktar sig till hela Sverige. I Sydost har vi mer möjlighet att åka runt och besöka föreningar som ska ha en del Torr midsommar-aktiviteter för att uppmärksamma kampanjen. Men föreningar och medlemmar i hela landet som är sugna på att kampanja kan beställa vårt kampanj-kit med rollups, affischer och pins.

Det finns även en gul kudde i form av en sol. Vad betyder den?

– Det är en Solis-kudde. Den som ordnar midsommarfirande kan beställa Solis-kudden som visar att här finns det en trygg plats med minst en trygg, nykter vuxen.

Mer från Accent