Sveriges största tidning om droger och nykterhet. Ges ut av IOGT-NTO.
  • Alkohol
  • Narkotika
  • Nykterhet
  • Podd

USA

Seattlebor kan köpa cannabis i automat

5 februari 2015 Cannabis i godisautomater – det är nu verklighet i Seattle i USA.

Psykofarmaka till tonåringar ökar risken för missbruk

23 januari 2015 Forskare varnar för att vården bidrar till att skapa en ny generation droganvändare.

Unga amerikaner som ser alkoholreklam dricker mer

21 januari 2015 Industrins självreglering fungerar inte – underåriga i USA ser lika mycket reklam som de som får dricka. De som känner igen reklamen dricker mer än andra.

Akutbesöken ökar efter cannabislegaliseringen

14 januari 2015 Stater som har legaliserat cannabis eller tillåter försäljning av så kallad medicinsk marijuana har också sett en stor ökning av antalet cannabisrelaterade besök inom akutvården.

Efter legaliseringen – nu minskar stödet för cannabisförsäljningen

29 september 2014 Två år efter folkomröstningen i Colorado är legaliseringsförespråkarna i minoritet.

Kaffejätten testar öllatte

24 september 2014 Alkoholen letar sig in i glass, godis och snart kanske inte ens kaffe latten är fredad. I USA testar kafékedjan Starbucks den nya smaken ”Dark Barrel Latte”.

Farliga nyktra indianer

19 september 2014 Indianreservatet Pine Ridge i South Dakota lider av de högsta nivåerna av alkoholism, spädbarnsdödlighet, tonårssjälvmord och fetalt alkoholsyndrom i hela USA - trots att alkohol är förbjudet. Dokumentärfilmen ”Sober Indian - Dangerous Indian” skildrar alkoholens baksidor - och nyktert hopp.

Marijuana på flaska

18 september 2014 Nu säljs marijuana även i dryckesform i USA. ”Det är mer socialt att dricka än röka en joint”, säger skaparen av den THC-spetsade drycken ”Legal”.

”Vulgärt och billigt, Budweiser”

10 september 2014 Öljätten hyrde hel stad för reklamfilm. Men en sak hade de helt glömt bort: Invånarna.

Så påverkas unga av alkoholreklamen

8 augusti 2014 Tonåringar väljer tre gånger så ofta de alkoholmärken som marknadsförts i program de sett på TV än andra märken. Det visar en ny studie och ger därmed ytterligare belägg för att unga påverkas av reklamen.
Sveriges största tidning om droger och nykterhet. Ges ut av IOGT-NTO.

Tidningen Accent, Box 12825, 112 97 Stockholm
Besök: Gammelgårdsvägen 38, Stora Essingen

accent@iogt.se

Chefredaktör och ansvarig utgivare: Jens Wingren, jens.wingren@iogt.se.

  • Kontakt
  • Om Tidningen
  • Tidningsarkiv
  • In English
Läs tidigare nummer av
Accent
© Tidningen Accent 2025
Cookiepolicy Personuppgiftspolicy
  • IOGT-NTO-rörelsen
  • Medlemmen
  • Krönikor
  • Kultur
  • Forskaren
  • Personporträtt

  • Kontakt
  • Om Accent
  • Tidningsarkiv
  • Nyhetsbrev
  • In English

  • Cookiepolicy
  • Personuppgiftspolicy
Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Missa inget från Accent

Genom att anmäla dig godkänner du Tidningen Accents personuppgiftspolicy.