Tidigare i år skickades en infobok om alkohol, Tonårsparlören, ut till alla föräldrar vars barn fyller 14 år under 2013. I en undersökning svarar nu 95 procent av de tillfrågade föräldrarna att det är viktigt att samhället informerar i frågor som handlar om alkohol och tonåringar.
I höst börjar produktionen av en dokumentärserie om medberoende. Programledare blir Ann Söderlund och Sanna Lundell – båda med erfarenhet av missbruk i familjen.
En färsk undersökning som IQ har genomfört visar att åtta av tio ungdomar mellan 14-16 år tycker det är bra om föräldrar pratar med tonåringar om alkohol.
IQ har undersökt 27 svenska festivaler och konstaterar att var fjärde har en alkoholleverantör som sponsor. Alkoholsponsring förekommer oftast när festivalen riktar sig till personer mellan 18 och 24 år.
Alkoholindustrin satsar allt mer på reklam. Förra året lades 928 miljoner kronor på alkoholreklamen medan det 2011 satsades 838 miljoner. Alkoholreklamen har ökat mer än genomsnittet för reklaminvesteringar.