Alkoholskador är ett av våra största hälsoproblem, förenat med enorma kostnader och mycket lidande. Enligt en rapport från OECD 2015 är kostnaderna så stora att även dyra åtgärder betalar sig.
Regleringen av alkoholreklam har starkt stöd i befolkningen. IOGT-NTO tycker inte att reglerna räcker och vill se en stärkt lagstiftning, särskilt för sociala medier.
Amerikanska barn ser alkoholreklam i snitt tre gånger varje dag. Forskarna menar att den dagliga exponeringen snabbar på alkoholdebuten och ökar konsumtionen.
Ett förslag till nytt EU-direktiv för audiovisuella medier har lagts fram. Förslaget är luddigt och en besvikelse för IOGT-NTO och andra organisationer som engagerat sig mot alkoholreklam.
Fotbollslaget Everton är det sista i Premier league som sponsras av ett alkoholföretag. En ny kampanj samlar in pengar för att byta ut Chang Beer mot en lokal frisörsalong.
Alkoholsponsring av idrott kan komma att förbjudas på Irland. Bakgrunden är att internationell forskning visar att sponsringen kan öka alkoholkonsumtionen – även bland barn.