Västvärldens män kan knappast dricka mer än de redan gör, men kvinnor och ungdomar ses som nya målgrupper för industrin. Och framför allt finns stora delar av världen kvar att erövra.
IOGT-NTO:s anmälan av 32 företag för olovlig alkoholreklam kan snart komma att avgöras. Svenska myndigheter har i veckan skickat en underrättelse till EU-kommissionen. Svar väntas senast 31 januari.
Sex av tio systembolagskunder säger att de handlar mer än vad de tänkt sig. De uppger också att ”gammal vana” och vänners rekommendationer påverkar deras inköp mer än reklam.
I helgen lanserades UNFs kampanj #1120. Ungdomsförbundet kräver att regeringen tar sitt ansvar och slutar tillåta att ungdomar utsätts för alkoholreklam i media.
En fransk reklamfilm för ölmärket Grimbergen, som vänder sig till unga konsumenter, har nyligen fällts i Högsta domstolen i Paris. Domen kan bana väg för fler fällande domar gällande alkoholreklam inom EU.
Alkoholindustrin stärker sin position. Efter domar i Marknadsdomstolen har Konsumentverket reviderat sina regler och det är nu fritt fram för positiva värdeord och bilder i alkoholreklamen.
Berusningsrickandet bland kvinnor har normaliserats. En farlig utveckling varnar mediekritikern Jean Kilbourne, som säger att alkoholindustrin nu riktar in sig på äldre kvinnor.