UNF

UNF kampanjar mot alkoholreklam

I helgen lanserades UNFs kampanj #1120. Ungdomsförbundet kräver att regeringen tar sitt ansvar och slutar tillåta att ungdomar utsätts för alkoholreklam i media.

Kampanjen ska också fungera som ett sammanhållande kitt och ett gemensamt mål för medlemmarna. I dag är det olagligt att rikta reklam för alkoholhaltiga drycker mot unga under 25 år. Ändå kan en genomsnittlig ungdom mellan 15 och 24 år på en månad se alkoholreklam 1120 gånger. Det blir 13 440 gånger på ett år.

De barn och unga som följer 20 av de populäraste sociala medier-profilerna och deras Instagram- och Facebookflöden får under en genomsnittlig vecka se någon dricka alkohol eller se en bild på en flaska eller ett fyllt glas 171 gånger.

Det här gör att UNF nu har valt att sätta ner foten och dra igång en kampanj, främst för att påverka den utredning som regeringen har tillsatt om alkoholreklam i media. Men kampanjen ska även fylla en annan funktion;

– Vi i UNF vill hitta tillbaka till våra politiska rötter och göra skillnad i samhället. Alkoholreklam är en viktig och passade fråga för oss, som nu har uppmärksammats av regeringen. Vi har tröttnat på att alkoholindustrin bryter mot lagen och riktar reklam mot unga och förhoppningen är att vi kan påverka utredningen i vår riktning och att alkoholreklam förbjuds, säger Isabelle Benfalk, vice ordförande på UNF.

Hon menar att UNFs medlemmar behöver något att samlas och engagera sig kring – och den här kampanjen uppfyller kriterierna för att fungera sammanhållande.

Rent konkret bygger kampanjen på att medlemmarna engagerar sig. På hemsidan finns ett informationsklipp som man kan dela på sociala medier. Man kan också få affischer och klistermärken med kampanjens budskap som man kan sätta upp på strategiska ställen ute i verkligheten.

#1120 kommer officiellt att löpa fram till Almedalsveckan. Under Almedalen kommer ett twitterkonto att skapas och spridas för att väcka ytterligare uppmärksamhet.

Mer från Accent