Myndigheten för radio och TV begär att deras brittiska motsvarighet, Ofcom, kräver av TV kanalerna TV3, TV6, TV8, Kanal 5 och Kanal 9 att de följer svenska regler och slutar sända alkoholreklam. Bakgrunden är den anmälan som IOGT-NTO lämnade in till Granskningsnämnden våren 2011.
Det snabbast växande vodkamärket i USA heter Svedka. Spriten tillverkas i Lidköping av Lantmännen. Nu beskylls marknadsföringen för att vara sexistisk – se annonserna här och bedöm själv.
Med senaste numret av Sidas tidning OmVärlden följde en reklambilaga från ett alkoholföretag. Flera organisationer, däribland IOGT-NTO, ifrågasätter om det är förenligt med Sidas policy.
Alkoholindustrin tar efter tobaksbolagen och riktar in sig på utsatta grupper i samhället. Det visar en ny rapport från Center on Alcohol Marketing and Youth vid Johns Hopkins Bloomberg School of Public Health.
För att vara säker på att ens alkoholkonsumtion inte ska ge en cancer bör man inte dricka mer än ett glas alkohol per år. Det budskapet fördes fram av en enad forskargrupp vid den internationella alkoholpolitiska konferensen som pågår i Stockholm
I varje film sedan Dr No 1962 har Bond beställt martini – shaken, not stirred. I nya filmen Skyfall ses dock Bond dricka Heineken istället. Priset: 300 miljoner kronor.
Enligt KSAN har marknadsföringen av alkohol och tobak riktad till unga kvinnor ökat kraftigt. "Den riktar sig gärna till det undermedvetna", säger Leena Haraké.
Överraskande många festivalbesökare har valt att ta ställning för nykter Pride. Det gläder IOGT-NTOs Pride-arrangörer, som redan har en vägg full av handskriva motiveringar.