Sveriges största tidning om droger och nykterhet. Ges ut av IOGT-NTO.
  • Alkohol
  • Narkotika
  • Nykterhet
  • Podd

Alkoholreklam

Nu kan alkoholreklamen i svensk TV stoppas

29 november 2012 Myndigheten för radio och TV begär att deras brittiska motsvarighet, Ofcom, kräver av TV kanalerna TV3, TV6, TV8, Kanal 5 och Kanal 9 att de följer svenska regler och slutar sända alkoholreklam. Bakgrunden är den anmälan som IOGT-NTO lämnade in till Granskningsnämnden våren 2011.

Så marknadsförs svensk vodka i USA

9 november 2012 Det snabbast växande vodkamärket i USA heter Svedka. Spriten tillverkas i Lidköping av Lantmännen. Nu beskylls marknadsföringen för att vara sexistisk – se annonserna här och bedöm själv.

Sidas tidning kritiseras för alkoholreklam

6 november 2012 Med senaste numret av Sidas tidning OmVärlden följde en reklambilaga från ett alkoholföretag. Flera organisationer, däribland IOGT-NTO, ifrågasätter om det är förenligt med Sidas policy.

Alkoholindustrins nya målgrupp: unga svarta amerikaner

31 oktober 2012 Alkoholindustrin tar efter tobaksbolagen och riktar in sig på utsatta grupper i samhället. Det visar en ny rapport från Center on Alcohol Marketing and Youth vid Johns Hopkins Bloomberg School of Public Health.

Forskare rekommenderar:
Ett glas alkohol - per år

18 oktober 2012 För att vara säker på att ens alkoholkonsumtion inte ska ge en cancer bör man inte dricka mer än ett glas alkohol per år. Det budskapet fördes fram av en enad forskargrupp vid den internationella alkoholpolitiska konferensen som pågår i Stockholm

Priset för att få James Bond att byta till Heineken: 300 miljoner kronor

14 oktober 2012 I varje film sedan Dr No 1962 har Bond beställt martini – shaken, not stirred. I nya filmen Skyfall ses dock Bond dricka Heineken istället. Priset: 300 miljoner kronor.

"Unga kvinnor utsätts för massiva kampanjer för att dricka"

24 september 2012 Enligt KSAN har marknadsföringen av alkohol och tobak riktad till unga kvinnor ökat kraftigt. "Den riktar sig gärna till det undermedvetna", säger Leena Haraké.

Alkoholreklam uppmärksammas idag

14 september 2012 Fredagen den 14 september har det europeiska alkoholpolitiska nätverket, Eurocare, utlyst en uppmärksamhetsdag för alkoholreklam.

Aggressiv alkoholreklam till unga

14 augusti 2012 I tidskrifter med en yngre läsekrets exponeras alkoholen oftare på ett förskönande sätt än i tidskrifter som riktar sig till äldre. Det …

Nykter Pride gör succé

2 augusti 2012 Överraskande många festivalbesökare har valt att ta ställning för nykter Pride. Det gläder IOGT-NTOs Pride-arrangörer, som redan har en vägg full av handskriva motiveringar.
Sveriges största tidning om droger och nykterhet. Ges ut av IOGT-NTO.

Tidningen Accent, Box 12825, 112 97 Stockholm
Besök: Gammelgårdsvägen 38, Stora Essingen

accent@iogt.se

Chefredaktör och ansvarig utgivare: Jens Wingren, jens.wingren@iogt.se.

  • Kontakt
  • Om Tidningen
  • Tidningsarkiv
  • In English
Läs tidigare nummer av
Accent
© Tidningen Accent 2025
Cookiepolicy Personuppgiftspolicy
  • IOGT-NTO-rörelsen
  • Medlemmen
  • Krönikor
  • Kultur
  • Forskaren
  • Personporträtt

  • Kontakt
  • Om Accent
  • Tidningsarkiv
  • Nyhetsbrev
  • In English

  • Cookiepolicy
  • Personuppgiftspolicy
Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Missa inget från Accent

Genom att anmäla dig godkänner du Tidningen Accents personuppgiftspolicy.