Alkoholreklam

Priset för att få James Bond att byta till Heineken: 300 miljoner kronor

I varje film sedan Dr No 1962 har Bond beställt martini – shaken, not stirred. I nya filmen Skyfall ses dock Bond dricka Heineken istället. Priset: 300 miljoner kronor.

Även om produktplaceringar knappast är en nyhet i Bond-sammanhang går producenterna i och med samarbetet med Heineken längre än med någon annan sponsor. För ett par veckor sedan dök Bond upp i en reklamfilm för just Heineken, något som bara har hänt en gång tidigare (när han lät en Omegaklocka synas som hastigast).

Bakgrunden till den ovanligt långtgående sponsringsuppgörelsen är att bolaget bakom filmen (MGM) har fått ekonomiska problem. Skyfall har försenats nästan två år på grund av brist på pengar.

– Utan sponsorpengarna hade vi inte kunnat göra filmen, säger huvudrollsinnehavaren själv, Daniel Craig till Moviezine. Det är olyckligt, men det är bara så det är.

Förutom produktplaceringen i själva filmen och reklamfilmen där James Bond spelar huvudrollen kommer Heineken att genomföra en mängd aktiviteter kring filmen. På Facebook lanserar man ett spel och i en rad städer runt om i världen ordnar man en skattjakt där man kan vinna biljetter till premiären.

Tidningen The Guardian uppskattar att produktplaceringen och Bonds medverkan i reklamfilmen har kostat Heineken strax över 300 miljoner kronor. Totalt ligger kampanjbudgeten (enligt Financial Times) på 520 miljoner kronor.

Bland Bond-fansen har knappast nyheten om uppgörelsen med Heineken tagits emot med öppna armar. På nätet talas det om att James Bond har ”sålt sig”. Det har bildats Facebookgrupper i protest och på Twitter kan man läsa om ”Skyfail”.

En av de historiska Bondskådespelarna, George Lazenby, har också sällat sig till kritikerna.

– Det här bryter en närmast helig tradition. Och Heineken är inte ens den bästa ölen där ute, säger han till TMZ.

Mer från Accent