Alkoholreklam

Sidas tidning kritiseras för alkoholreklam

Med senaste numret av Sidas tidning OmVärlden följde en reklambilaga från ett alkoholföretag. Flera organisationer, däribland IOGT-NTO, ifrågasätter om det är förenligt med Sidas policy.

Annonsbilagan skickades ut inplastad tillsammans med senaste numret av tidningen till prenumeranterna.

I sin ägarpolicy för tidningen skriver Sida om annonser: ”Annonsernas innehåll ska vara i enlighet med Sidas Värderingar och målsättning att bekämpa fattigdom och främja en hållbar utveckling. OmVärlden ska inte innehålla annonser med politiska eller extremistiska budskap.”

Av WHOs rapport, The world health report 2002, framgår att alkohol är den främsta hälsorisken i utvecklingsländer med låg överdödlighet. I WHO:s alkoholstrategi framkommer att organisationen är djupt oroad över de problem som alkohol orsakar, bland annat ökningen av smittsamma sjukdomar.

Inga probelm enligt Sida

Trots det ser inte Sidas informationschef Joachim Beijmo några problem med alkoholreklamen.

− Vi kan naturligtvis se att alkohol är ett samhällsproblem. Det är många företag vars verksamhet man kan ha synpunkter på, men vi lägger oss lika lite i vilka annonser som OmVärlden ska ta in som vilket redaktionellt material tidningen ska ha, bara de följer vår policy, säger han till Accent.

Han anser inte heller att annonsbilagan påverkar människor i utvecklingsländer eftersom målgruppen för annonsen är svensk.

− OmVärlden behöver annonsintäkter. Vårt uppdrag är att kommunicera frågorna i Sverige och till det behöver vi tidningen. Chefredaktörens uppgift är att svara för innehållet och hitta annonser för att finansiera tidningen, säger Joachim Beijmo.

Han säger också att de inte haft någon diskussion i förväg om olämpliga annonsörer.

− Däremot har vi en löpande dialog om vad som är lämpligt, men det har vi alltid haft i efterhand. Det är ju förstås inte bra om annonseringen skadar vårt varumärke, säger han.

IOGT-NTO är av annan åsikt

Sara Heine, verksamhetschef på IOGT-NTO, tycker att det är olämpligt att Sida gör reklam för alkohol.

− Det hör inte hemma i en tidning om utvecklingsfrågor. På IOGT-NTO:s internationella institut arbetar vi mycket med alkohol som utvecklingshinder. Vi kan inte se att det skulle vara förenligt med Sidas policy. Det verkar vara en brist på medvetenhet hos Sida. Jag har svårt att tro att någon ideell organisation, som Rädda Barnen, skulle göra reklam för alkohol, säger hon till Accent.

OmVärldens chefredaktör, Jesper Bengtsson, säger att en etisk värdering av annonserna alltid görs.

− Men det är inte tidningens uppgift att motarbeta vissa annonsörer, i det här fallet tyska vinimportörer. Jag skriver gärna om alkoholfrågorna och IOGT-NTO:s syn. Frågan är aktuell i många utvecklingsländer, men det innebär inte att jag ser något problem med den här annonsen, säger han till Accent.

Mer från Accent