Sveriges största tidning om droger och nykterhet. Ges ut av IOGT-NTO.
  • Alkohol
  • Narkotika
  • Nykterhet
  • Podd

Alkoholreklam

Finland stoppar alkoholreklam

15 april 2014 Finland tar ett stort kliv mot förbud för alkoholreklam i sociala medier. Tillverkare tillåts inte längre använda Facebookinlägg i kommersiella syften. I Sverige finns inga liknande planer.

3000 alkoholreferenser per år – via musik

11 april 2014 En ny studie visar att unga som berusar sig oftare lyssnar på musik som nämner alkoholvarumärken i sångtexterna.

Besvikna på Beckham

10 april 2014 Fotbollsstjärnan David Beckham säljer sitt namn till världens största spritproducent – något som nu kritiseras hårt av bland andra organisationen Alcohol Concern.

Alkoholindustrin törstar efter nya marknader

1 april 2014 En vikande marknad i USA och Europa gör att alkoholindustrin söker nya kunder. Två målgrupper är extra intressanta: Utvecklingsländer och kvinnor.

Finland begränsar alkoholreklamen ytterligare

5 mars 2014 Alkoholreklam på offentliga platser är snart ett minne blott i Finland. Presidenten har stadfäst ett regeringsförslag som från första januari 2015 gör sådan reklam olaglig.

Alkoholreklamen spränger miljardvallen

29 januari 2014 Investeringarna i alkoholreklam fortsätter att öka – förra året sprängdes miljardstrecket. Nu efterlyser Magnus Jägerskog på IQ en tuffare tillsyn av alkoholreklamen.

Ölreklam på barnsjukhus bort efter KSAN:s anmälan

25 november 2013 Öltillverkaren tar bort reklamen från fotbollsspelet i väntrummet på Astrid Lindgrens barnsjukhus efter KSAN:s anmälan.

Alkoholreklam på leksaker – KSAN anmäler

15 november 2013 I barnsjukhusets väntrum finns ett fotbollsspel med ölreklam. Nu har KSAN anmält reklamen till Konsumentverket.

Alkoholreklam i TV når unga

11 november 2013 Alkoholreklamen i amerikansk TV överskrider i vart fjärde inslag alkoholindustrins egna regler för att skydda unga.

Alkoholindustrins självreglering fungerar inte – många övertramp

4 oktober 2013 Alkoholindustrin bryter ständigt mot sina egna regler och riktlinjer när det gäller marknadsföring enligt ny studie. "Kontrollen måste ligga på oberoende myndighet", säger en av forskarna.
Sveriges största tidning om droger och nykterhet. Ges ut av IOGT-NTO.

Tidningen Accent, Box 12825, 112 97 Stockholm
Besök: Gammelgårdsvägen 38, Stora Essingen

accent@iogt.se

Chefredaktör och ansvarig utgivare: Jens Wingren, jens.wingren@iogt.se.

  • Kontakt
  • Om Tidningen
  • Tidningsarkiv
  • In English
Läs tidigare nummer av
Accent
© Tidningen Accent 2025
Cookiepolicy Personuppgiftspolicy
  • IOGT-NTO-rörelsen
  • Medlemmen
  • Krönikor
  • Kultur
  • Forskaren
  • Personporträtt

  • Kontakt
  • Om Accent
  • Tidningsarkiv
  • Nyhetsbrev
  • In English

  • Cookiepolicy
  • Personuppgiftspolicy
Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Missa inget från Accent

Genom att anmäla dig godkänner du Tidningen Accents personuppgiftspolicy.