Alkoholindustrin använder Twitter för att marknadsföra sina produkter till underåriga. Det har australiensiska forskare noterat och oroar sig nu för följderna.
Ge Konsumentombudsmannen rätt att stoppa pågående alkoholmarknadsföring och inrätta tillsyn av hemleveranser av importerad alkohol – det föreslår en statlig utredning idag. Kritiker menar att man riskerar att legitimera en olaglig verksamhet.
Marknadsföringen av alkohol måste omedelbart ändras. Dessutom borde alkoholreklam förbjudas i samband med idrotts-, kultur- och musikevenemang, anser den brittiska organisationen Alcohol Concern.
Efter Göteborgs Postens granskning av alkoholkulturen på Chalmers och kritik från, bland andra, Anna Carlstedt och Peter Friberg tar Carlsberg bort reklamen från chalmeristernas rockar.
”Stoppa bryggeriernas sponsring av Chalmerscortègen” skriver Anna Carlstedt, ordförande för IOGT-NTO, och Peter Friberg, professor och överläkare vid Sahlgrenska universitetssjukhuset och ordförande i Svenska Läkaresällskapet, i en gemensam debattartikel i GP.
Google har beslutat att sluta göra reklam för alkohol i Finland från och med torsdag. Beslutet är en följd av en ny regel i Googles reklampolicy som förbjuder reklam för alkoholhaltiga drycker.
IQ har undersökt 27 svenska festivaler och konstaterar att var fjärde har en alkoholleverantör som sponsor. Alkoholsponsring förekommer oftast när festivalen riktar sig till personer mellan 18 och 24 år.