Alkoholreklam

Ölreklam till sjuåring: ”Vi är förbannade”

Filmer som barn lagt upp på YouTube för andra barn att titta på, inleds med reklam för öl.

Albin, snart 8, gillar att spela datorspelet Minecraft. I spelet bygger man sin egen värld. Han tycker också om att titta på YouTube-filmer som andra barn lagt upp och som visar deras världar och hur de byggt dem.

När han startar filmen inleds den, som många andra YouTube-filmer, med en reklamfilm. Den senaste tiden har det var och varannan gång varit reklam för Norrlands guld.

– Plötsligt gick Albin hemma och sjöng ”Vi dricker kall öl”. Då blev vi förbannade. Det står visserligen tydligt i filmen att det gäller alkoholfri öl så jag antar att det är tillåtet, men det framgår ju inte av sångtexten, säger Erik Winnfors Wannberg, pappa till Albin.

Annika Molander, kommunikationsdirektör på Spendrups som tillverkar Norrlands Guld, säger att filmen sänds på YouTube +25, en kanal som bara ska kunna ses om man är över 25 år.

– Vi följer de lagar och branschrekommendationer som finns. Alkoholreklam ska bara sändas där personer över 25 kan se den. Även om det i det här fallet gäller reklam för alkoholfritt har vi ändå valt att bara visa den där, säger hon till Accent.

Hon kan förstå att föräldrarna inte gillar att åttaåringen sjunger om öl.

– Jag vet inte vad som hänt i det här enskilda fallet, men pojken har förmodligen använt föräldrarnas YouTube-konto. Om man som förälder inte vill att barnen ska se vuxenreklam är det viktigt att man loggar ut från sitt eget konto så att barnen inte kommer in där, säger hon.

Erik Winnfors Wannberg säger att sonen inte har något eget YouTube-konto.

– Albin använder vår dator och vi har inga särskilda inställningar på den, säger han och kollar genast inställningarna i sin dator.

– Jag kan inte se att jag är inloggad på YouTube men ändå går det bra att se alkoholreklam. Om jag däremot slår på ett safe search filter så ser jag den inte. Fast jag kan ju se Norrlands Guld-filmer som andra än Spendrups själva lagt upp, säger han.

Jan Nyquist, enhetschef på Konsumentverkets rättsavdelning, ser att det kan finnas en sammanblandningsrisk med alkoholhaltiga drycker, men kan inte se att något brott mot reglerna har begåtts.

– Det känns inte som något vi kan göra något åt, säger han.

Mer från Accent