Som Accent skrev förra veckan har Kvinnoorganisationernas samarbetsråd i Alkohol- och Narkotikafrågor, KSAN, anmält till Konsumentverket att ett fotbollsspel i väntrummet på Astrid Lindgrens barnsjukhus var försett med reklam för ölmärket Three Towns.
KSAN anser att reklam i väntrummet på ett barnsjukhus strider mot alkohollagen både genom att vara påträngande och rikta sig mot barn.
– Alkoholreklam får inte rikta sig till personer under 25 år. Inga patienter på Astrid Lindgrens barnsjukhus är över 25. Man kan tycka att åtminstone allmänna institutioner skulle följa lagen, säger Leena Haraké, kanslichef på KSAN, till Accent.
Efter anmälan har öltillverkaren Galatea beslutat att dra bort reklamen.
– Ja, de reagerade snabbt och har redan varit där och målat över reklamen. Deras vd har också varit ute i pressen och tagit avstånd från placeringen, säger Leena Haraké.
Hur spelet hamnat på barnsjukhuset verkar ingen känna till.
– Vi försökte ta reda på det innan vi gjorde anmälan, men ingen visste något. Det finns inte med i landstingets inköpskatalog. Galatea säger att de skänkt sådana spel till krogar, men inte till Astrid Lindgrens barnsjukhus.
Något tack för insatsen har KSAN inte fått.
– Jag har idiotförklarats, hotats och uppmanats att skaffa mig ett liv, både på vår Facebooksida och i tidningarnas kommentarsfält, säger Leena Haraké.