Under pågående skid-VM i Falun görs reklam för en rysk vodkatillverkare. I några lopp har alla tävlande haft spritreklamens logga på bröstet. Märket är en av Internationella skidförbundets, Fis, sponsorer.
Konsumentverket vill få mer tid att omarbeta den begäran om stopp för alkoholreklam i TV som de skickat till EU-kommissionen. Därför drar de tillbaka sin anmälan.
Om vi inte är beredda att betala priset för att alkoholen tar allt större plats i samhället borde tillsynen av alkoholreklam öka. Det anser Sven Andréasson och Magnus Jägerskog.
Så var det dags igen för årets värvningskampanjer i Stockholm, Göteborg och Malmö. Först ut är Malmö Centralstation där värvare från IOGT-NTO kommer att stå från och med i dag.
I dag lanserar IOGT-NTO kampanjen Nu släcker vi ner alkoholreklamen. Syftet med kampanjen är att samla in så många namnunderskrifter som möjligt för stoppa all alkoholreklam – inte minst den som visas i tv.