Kenya

Ny kampanj i Kenya ska minska försäljning av alkohol till minderåriga

I dag lanseras en kampanj i Kenya för att få serveringsställen att kolla åldern på sina kunder. Viktig målsättning, som dock motverkas av att alkoholindustrin ökar sitt anseende.

”No ID, No sale” är det raka budskap som sprids i Kenyas nya kampanj mot alkoholförsäljning till minderåriga. I Kenya kan man skaffa nationellt ID-kort när man fyllt 18. Från samma ålder får man också köpa alkohol. Därför kan serveringsställen som säljer alkohol till unga inte ursäkta sig med att de trodde att kunden var äldre. De kan alltid begära legitimation.

I ett samarbete mellan organisationen Responsible Drinks Companies Association och alkoholmyndigheten NACADA (National Authority for the Campaign Against Drug Abuse) har skyltar och klistermärken tagits fram för att sätta upp på restauranger och barer. I ett första skede i Nairobi, men framöver även i andra städer.

– Vi ska försöka få det att bli obligatoriskt att ha skylten. Om man ertappas med att inte ha den synlig är tanken att försäljningsstället ska tilldelas en varning. Efter tre varningar dras tillståndet in, säger John Mututho, ordförande för NACADA och tidigare parlamentsledamot som, i stort sett, ensam drivit igenom Kenyas relativt hårda alkohollagstiftning.

Responsible Drinks Companies Association, RADCA, består av sju av de största alkoholföretagen i Kenya: SAB Miller, Pernod Ricard, Heineken, Kenya Brewer Limited, Ozbecco (Kenyanskt bryggeri), Keroche Brewery (Kenyanskt bryggeri), och Bacardi Martini.

– Alla företag är inte onda. Alkoholföretag är inte djävulska. Vi ska samarbeta med dem som är ansvarsfulla, säger John Mututho.

Han betonar dock att det är samma risker med alkoholen, oavsett vilket företag som står bakom.

– Det är ingen skillnad på innehållet i glaset. Effekten är densamma av all alkohol. Folk beter sig på samma sätt oavsett vilket märke de druckit. Därför är en av våra viktigaste uppgifter att begränsa tillgängligheten för minderåriga, säger han.

Han tar också upp alkoholreklamen.

– Det är synd att inte bryggerierna är här. I så fall skulle jag be dem ta ner den där skylten. Den är hög som ett torn. Så annonserar ingen ansvarsfull producent, säger han och pekar mot en byggnad vars fasad pryder en jättelik annons för öl.

John Mututho säger att restriktionerna för alkoholreklam sannolikt kommer att hårdna.

Gareth Jones, från SAB Miller, säger att industrin försöker ta globalt ansvar.

– Vi försöker på vårt sätt att förhindra att alkohol säljs till underåriga. Vi har också kört kampanjer mot alkohol i trafiken. Vi vill gärna stötta NACADA i deras arbete. Det finns många fördelar med samarbeta om man vill uppnå gemensamma mål som att hindra minderåriga att dricka och att folk inte kör bil berusade, säger han till Accent.

RADCA grundades 2012 med syftet att genomföra aktiviteter som minskar de alkoholrelaterade skadorna.

– Vi vill gärna ta vårt ansvar. Till exempel så har vi kommit överens om hårdare regler för alkoholreklam än vad lagen för närvarande säger. De flesta följer våra regler, även de mindre som inte är med i vår organisation, säger Ken Kariuki från RADCA.

Per-Åke Andersson, programsekreterare på IOGT-NTO:s internationella avdelning, tror att alkoholindustrin gärna vill visa att de tar ansvar för att minderåriga inte ska dricka.

– Det är särskilt kontroversiellt att rikta sig till unga. Det finns en stark opinion mot att unga lockas att dricka. Därför är det viktigt för industrin att visa att de tar sitt ansvar, säger han.

Förutom goodwill tror han att företagen kan vinna framtida kunder.

– Meningen med att synas i de här sammanhangen är att de unga ska vara beredda att börja dricka så snart de ”får” göra det, säger han.

Han är dock inte särskilt orolig för att NACADA:s trovärdighet ska försämras av samarbetet.

– Nej, NACADA ska ju reglera alkoholproduktion och distribution, inte stoppa den. Så som myndighet är det rätt naturligt att de samarbetar åt olika håll utan att öppna marknaden på ett ohederligt sätt, säger han.

Mer från Accent