Kampanj

IOGT-NTO-kampanj belönas i tung pr-tävling

IOGT-NTO:s kampanj Alkoholstör vann i natt två priser i Pollie Awards, bland annat fick den guld i ”Best use of humor”.

Alkoholstör bedrevs under sommaren och hösten 2014 som ett led i IOGT-NTO:s arbete mot alkoholreklamen. En bärande del var att privatpersoner genom kampanjsajten fick möjlighet att skicka en fråga till över 5000 riksdagskandidater om hur de ställer sig till att skärpa lagstiftningen för alkoholreklam.

Över 25000 frågor skickades och närmare hälften av kandidaterna svarade.

En annan del av kampanjen var att underlätta och uppmuntra anmälningar av alkoholreklam till Konsumentverket – något som ledde till att antalet anmälningar under perioden ökade med 800 procent jämfört med det normala.

I natt genomfördes en prisgala i New Orleans för Pollie Awards, en tävling arrangerad av The American Association of Political Consultants. Där vann IOGT-NTO:s kampanj Alkoholstör guld i kategorin ”Best use of humor” och silver i kategorin ”Best use of the internet”. Priset brukar ibland kallas de politiska kampanjernas Oscarsgala.

Linda Engström Foto: Malin Huusman
Linda Engström Foto: Malin Huusmann

– Jag är oerhört stolt över vad den här gamla folkrörelsen kan leverera i nutid, säger Linda Engström, kommunikations- och påverkanschef för IOGT-NTO. Vi håller oss hela tiden aktuella och relevanta i både metoder och de sakfrågor vi engagerar oss i. Och jag är förstås väldigt glad över alla dom som engagerat sig i den här kampanjen – både medlemmar och andra.

Vad betyder det här priset?

– Det här är ännu ett bevis på att vi är duktiga på påverkansarbete, en slags kvalitetsstämpel på det vi gör. Man kan räkna med oss och vi kommer att se till att ta plats och vara ett hot mot alkoholindustrin även i framtiden. Vi vet att vi har gjort en bra kampanj men det är alltid skönt att få en sådan här bekräftelse.

Kampanjen genomfördes med hjälp av kampanj- och pr-byrån Reform Act i Stockholm.

Mer från Accent