Nu riktar alkoholindustrin in sig mot nya grupper i Afrika, Asien och Latinamerika. Alkoholforskare varnar för att mer reklam riktad till unga kvinnor kan ge ökade fosterskador.
Cannabisanvändningen har ökat i Colorado sedan legaliseringen. Men det verkar inte som att det sker på bekostnad av alkoholen – försäljningen har tvärtom ökat.
Alkohol är en av de största kategorierna för reklam i Sverige. 2014 lade alkoholindustrin 1,4 miljarder kronor på marknadsföring. Nu vill IQ att regelverket för alkoholreklamen stramas upp och ses över, för folkhälsans skull.
I dag lanseras en kampanj i Kenya för att få serveringsställen att kolla åldern på sina kunder. Viktig målsättning, som dock motverkas av att alkoholindustrin ökar sitt anseende.
Sjunde AP-fonden försvarar sina investeringar i alkoholindustrin med att företagen inte bryter mot de internationella konventioner som Sverige skrivit under. ”En för snäv tolkning, alkoholen påverkar många av artiklarna i konventionerna”, menar Per-Åke Andersson, programsekreterare på IOGT-NTO:s internationella avdelning.