Cannabisanvändningen har ökat i Colorado sedan legaliseringen. Men det verkar inte som att det sker på bekostnad av alkoholen – försäljningen har tvärtom ökat.
Alkohol är en av de största kategorierna för reklam i Sverige. 2014 lade alkoholindustrin 1,4 miljarder kronor på marknadsföring. Nu vill IQ att regelverket för alkoholreklamen stramas upp och ses över, för folkhälsans skull.
I dag lanseras en kampanj i Kenya för att få serveringsställen att kolla åldern på sina kunder. Viktig målsättning, som dock motverkas av att alkoholindustrin ökar sitt anseende.
Sjunde AP-fonden försvarar sina investeringar i alkoholindustrin med att företagen inte bryter mot de internationella konventioner som Sverige skrivit under. ”En för snäv tolkning, alkoholen påverkar många av artiklarna i konventionerna”, menar Per-Åke Andersson, programsekreterare på IOGT-NTO:s internationella avdelning.
De fem största alkoholföretagen i världen omsätter tillsammans närmare 1100 miljarder kronor varje år. Det är betydligt mer än den svenska statsbudgeten, som ligger på 869 miljarder.
Svenska pensionspengar investeras i flera av världens största alkoholföretag. Accent tittar närmare på bolagen – och hittar globala företagsjättar som försöker expandera sin marknad med tveksamma metoder.
Mängden alkoholreklam har ökat lavinartat i Sverige de senaste åren. Ändå ökar inte tillsynen och den annonsör som bryter mot lagen får oftast bara en tillsägelse.
Punktskatten på alkohol har lett till minskad försäljning av vissa ölsorter i Kenya. Nu pressar bryggerijättarna på regeringen för sänkta eller slopade skatter.
Eurocare har samlat flera olika exempel på hur kvinnor framställs i alkoholreklam i ett bildspel på YouTube. Se själv hur alkoholindustrin vill sälja på sex.