Cannabisanvändningen har ökat i Colorado sedan legaliseringen. Men det verkar inte som att det sker på bekostnad av alkoholen – försäljningen har tvärtom ökat.
Alkohol är en av de största kategorierna för reklam i Sverige. 2014 lade alkoholindustrin 1,4 miljarder kronor på marknadsföring. Nu vill IQ att regelverket för alkoholreklamen stramas upp och ses över, för folkhälsans skull.
I dag lanseras en kampanj i Kenya för att få serveringsställen att kolla åldern på sina kunder. Viktig målsättning, som dock motverkas av att alkoholindustrin ökar sitt anseende.
Sjunde AP-fonden försvarar sina investeringar i alkoholindustrin med att företagen inte bryter mot de internationella konventioner som Sverige skrivit under. ”En för snäv tolkning, alkoholen påverkar många av artiklarna i konventionerna”, menar Per-Åke Andersson, programsekreterare på IOGT-NTO:s internationella avdelning.
De fem största alkoholföretagen i världen omsätter tillsammans närmare 1100 miljarder kronor varje år. Det är betydligt mer än den svenska statsbudgeten, som ligger på 869 miljarder.
Svenska pensionspengar investeras i flera av världens största alkoholföretag. Accent tittar närmare på bolagen – och hittar globala företagsjättar som försöker expandera sin marknad med tveksamma metoder.
Mängden alkoholreklam har ökat lavinartat i Sverige de senaste åren. Ändå ökar inte tillsynen och den annonsör som bryter mot lagen får oftast bara en tillsägelse.