Efterfrågan på alkoholfria eller lågalkohol-produkter ökar kraftigt. En av världens största alkoholproducenter tror att dessa produkter kommer att stå för en femtedel av företagets försäljning år 2025.
Alkoholfritt är den kategori på Systembolaget som ökar allra mest just nu. Många tycker att det är en positiv trend – men inte alla. Inom IOGT-NTO-rörelsen är åsikterna delade när det gäller alkoholfritt öl, vin och drinkar.
Nya Zeelands barägare oroade sig i onödan för att tappa kunder när gränsen för rattfylleri sänktes. I stället har efterfrågan på öl med lägre alkoholhalt ökat kraftigt.
När IOGT-NTOs förbundsstyrelseledamot Oskar Jalkevik den 5 december gick ut och tog en öl med sin kompis Juliette, passade han på att lägga upp en bild med ölglaset på Facebook. Reaktionerna blev starka och några blev arga. Men Oskar ville bara utmana alkoholnormen.
Även Carlsberg märker av den alkoholfria trenden och väljer att ta upp konkurrensen med Almedalsdrinken genom att själva lansera två alkoholfria drinkar i Almedalen.