Under 2017 granskade Accent alkoholindustrin på ett flertal plan. Här har vi samlat alla artiklar i serien.
Del 1: Alkoholkolonisatörerna
Med basen i Europa och USA söker alkoholindustrin ständigt nya marknader, och lägger under sig en allt större del av världen. Accent har kartlagt alkoholindustrins sex största aktörer – de nya kolonisatörerna. Läs vår kartläggning här.
Del 2: Nya kunder
Västvärldens män kan knappast dricka mer än de redan gör, men kvinnor och ungdomar ses som nya målgrupper för industrin. Och framför allt finns stora delar av världen kvar att erövra. Läs reportaget här.
För att växa satsar industrin på allt från politisk lobbying och betald forskning, till att sponsra studentjippon och skolmaterial. Läs om hur alkoholindustrin får fler att dricka mer.
Del 3: På vinodlarnas bakgård
I Italien, ett av världens största vinproducerande länder, har problemen med oreglerad arbetskraft inom vinindustrin vuxit. De utländska arbetarna lever i många fall under slavlika förhållanden. Läs reportaget här.
Italien är ett av 17 länder varifrån Systembolaget köper viner. Landet bedöms ha en förhöjd risk för bland annat oreglerad arbetskraft. Läs artikeln här.
Del 4: I alkoholindustrins spår
Sjukdomar, olyckor, våld och död. Lägg därtill sämre ekonomi och negativa konsekvenser för miljön. Så ser samhällets och individens slutnota för alkoholindustrins vinster ut. Läs reportaget här.
Del 5: Mot alla odds
Kampen mot alkoholindustrin kan tyckas lika ojämn som en Davids kamp mot Goliat. Då kan det vara bra att hålla i minnet vem som vann – nämligen David. Läs reportaget här.
IOGT-NTO:s strategi är att arbeta såväl globalt som nationellt och lokalt; med allt från att påverka politiken till att stötta enskilda projekt. Här är några exempel.
Går Sverige åt fel håll? Andra länder går i restriktiv riktning, men inte Sverige. Läs artikeln här.