
Skulle den dyra vinflaskan mitt på middagsbordet i framtiden kunna prydas av en bild på en cancertumör? Världshälsoorganisationen, WHO, vill att europeiska alkoholförpackningar får varningsetiketter liknande de som idag finns på cigarettpaket. Detta efter att ha sammanställt en rapport som visar på att kunskapen om sambandet mellan alkohol och cancer fortfarande är för dålig i Europa. Det skriver Reuters.
Bara 15 procent av respondenterna i studien kände till att alkohol kan orsaka bröstcancer och bara 39 procent visste att alkohol kan orsaka koloncancer.
Världshälsoorganisationen tror inte att ett självreglerande system, där industrin själv bestämmer över varningsmärkningen på sina förpackningar, vore att föredra. Risken är stor att budskapen inte blir tillräckligt tydliga eller att man hänvisar till information genom QR-koder som konsumenterna oftast ignorerar. Organisationen förespråkar istället tydliga märkningar med både text och bild för att ge konsumenterna möjlighet att ta ett informerat beslut.
Etiketterna skulle kunna ha foton eller piktogram och även ge information om alkoholmängd, ingredienser, näringsvärde och hälsorisker. Insatsen med etiketter bör enligt WHO vara en del av en bredare alkoholpolitik som syftar till att göra alkoholprodukter mindre tilltalande och som minskar konsumtionen.
Europa har en dubbelt så hög snittkonsumtion av alkohol som världsgenomsnittet. WHO har under de senaste åren varnat allt tydligare om hur alkohol orsakar cancer och att det inte finns någon säker konsumtionsnivå. Enligt WHO:s beräkningar dör 800 000 européer varje år i för tid på grund av alkoholrelaterade orsaker. I dagsläget är Frankrike, Litauen och Tyskland de enda EU-länderna som har någon form av varningsmärkning på alkoholförpackningar, Irland planerar att införa varningsetiketter nästa år. Även Norge ligger i startgroparna för att varningsmärka alkohol.